6 مورد تدابیر حفظ الصحه زمستان

شش مورد تدابیر حفظ الصحه زمستان

6 مورد تدابیر حفظ الصحه زمستان

تدابیر حفظ الصحه زمستان

زمستان فصلی است که در آن رطوبت و سرما هر دو با هم بر جغرافیای زندگی اکثر مردم ایران حاکم است و تدابیر حفظ الصحه زمستان مهم است.

در طب سنتی وقتی غلبه سرما و رطوبت به طور همزمان با هم اتفاق بیافتد را، مزاج سرد و تر می گویند. در مبانی نظری آیورودا و طب سنتی ایرانی هر فصل دارای تدابیر ویژه ای است، که برای متعادل کردن بدن در فصول مختلف به کار می رود تا بیماری ها محلی برای بروز پیدا نکنند.

در سطور زیر چند نمونه از به کارگیری این تدابیر حفظ الصحه زمستان را توضیح می دهیم.

  • تدابیر پرهیز از مجاورت با هوای سرد

یکی از این تدابیر، پرهیز از مجاورت با هوای سرد و زمستانی است. توصیه می شود در فصل زمستان از راهپیمایی های مکرر در هوای آزاد حتی الامکان خودداری گردد. به خصوص برای افرادی که مزاج بدن آن ها نیز سرد و تر یا بلغم شده است. شما این سرد و تری یا بلغم را به شکل توده های چربی، اضافه وزن، چاقی و احساس رخوت مشاهده می کنید.

  • تدابیر پرهیز از مجاورت هوای سرد در سنین بالا

همچنین در فصل زمستان افرادی با سن بالاتر از 55 سال نیز باید از مجاورت با هوای سرد در طی شبانه روز پرهیز کنند، زیرا براساس مزاج شناسی سن این افراد نیز دارای سن سرد و تر و یا بلغمی هستند.

  • تدابیر پوششی

یکی از نکات دیگر که باید رعایت شود، پوشیدن لباس است. مطمئنا همه ما وقتی به صحنه ای از زمستان  فکر می کنیم پوشیدن لباس های ضخیم بافته شده را هم درکنار آن در ذهن متواتر می کنیم. اما در تدابیر فصول در طب سنتی و آیورودا، پوشیدن چند لباس نازک پنبه ای به مراتب بهتر از پوشیدن یک لباس ضخیم بافته شده است و تجربه متفاوت نگه داشتن گرما و مدیریت هدر رفت انرژی به واسطه پوشیدن چند لباس نازک بر روی هم همیشه قابلیت آزمایش و راستی آزمایی را دارد.

  • تدابیر ماساژ و روغن مالی

تدبیر دیگر حفظ صحه زمستان، ماساژ با روغن های گرم است. براساس توصیه حکما در طب سنتی ایرانی و همچنین آیورودا ماساژ یا همان مشت و مال و دلک و یا ماساژ و مارماتراپی در آیورودا بهترین راه خروج سم از بدن می باشد، به این معنا که بهترین روش برای بیرون دادن رادیکال های آزاد از زیر پوست به واسطه مشت و مال و فرار رادیکال های آزاد به واسطه دلک و مارماتراپی اتفاق می افتد. همچنین روغن مالی کردن با روغن های با طبیعت گرم مانند روغن زنجبیل، روغن سیاهدانه، روغن بادام تلخ می تواند، به افزایش ماندگاری گرما در تن منجر شود. ماساژ می تواند به توزیع گرما در بدن کمک شایانی کند.

  • تدابیر رایحه درمانی

تدبیر دیگری که در فصل زمستان به آن می توان توجه کرد، رایحه ها با بوهای معطر و خوش است. هر رایحه با بوی خوش افزایش انرژی قلب و پاکسازی مغز را به همراه خواهد داشت. این ایده همیشگی حکما و اطبای ایران و هند است. پس رایحه درمانی با بوهای خوش می تواند به برانگیخته شدن انرژی غریزی در فصل زمستان کمک بسیار زیادی بکند که همین امر باعث می شود، توزیع انرژی در بدن بهبود پیدا کرده و احساس افسردگی و یا کاهش انرژی در فصول سرد کمتر به چشم بیاید.

  • تدابیر تغذیه ای

از تدابیر دیگر در فصل زمستان استفاده از چربی های سالم در تغذیه است. اطباء بر این باورند که به دلیل اینکه گرمای غریزی در فصل سرد میل به مرکز دارد پس سیستم گوارش به نسبت قبل می تواند غذاهای سفت تر و کمی پیچیده تر را راحت تر هضم کند. برای همین در فصل زمستان می توانید برای تولید گرما و انرژی در بدن از مواد غذایی که دارای چربی سالم و طبیعی استفاده کنید. مانند خورشت فسنجان و البته نظر به اینکه همیشه استفاده از روغن ها به مقدار زیاد می تواند مضر باشد. با تدابیر شخصی رژیم غذایی خودتان را کمی چرب تر از فصل های دیگر انتخاب کنید.

نکته دیگر تغذیه ای که در این فصل باید رعایت شود اجتناب از خوردن و آشامیدن و کارهای روانی است، که به تشکیل کافا ناسالم (بلغم ناسالم) کمک می کنند. از غذاهایی که خوردن آن را باید متوقف کرد می توان به کشک، پنیر و کره حیوانی اشاره کرد .

همچنین غذاهایی که از عنصر اصلی آن را ماهی تشکیل می دهد، برای حفظ صحه زمستان لازم است. از خوردن گوشت هایی مثل گوشت گاو و بز باید پرهیز کرد. این غذاها سردی مزاجی افزایش می دهند و منجر به تشکیل بلغم ناسالم می شوند. می تواند به احتمال افزایش بیماری منجر شود.

همچنین به خوردن و تنوع صبحانه در این فصل توصیه شده است. به خصوص عسل، ارده، خرما، چهار مغز، تخم مرغ عسلی و نیم برشت شده، ترکیب غذایی خرما و تخم مرغ، ترکیب شیره های توت، انجیر، خرما، انگور به اضافه ارده، قائوت ها که در زبان محلی به آن ها قوتو یا نیروبخش نیز گفته می شود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید