تیپ‌های بدنی یوگا

یوگا تیپ های بدنی

تیپ‌های بدنی یوگا

در آیورودا انسان‌ها بر اساس تیپ‌های بدنی یوگا شناخته می‌شوند. هر یک از تیپ‌های بدنی یوگا یک مشخصه جسمی و روانی دارد.

شاید در بدنسازی با تیپ‌های بدنی و سه کلمه اکتومورف، اندومورف و مزومورف آشنا شده باشید.

تیپ بدنی اکتومورف

این افراد، بدن‌های لاغر و کشیده‌ای دارند. دیر وزن می‌گیرند و خیلی زود وزن‌شان را از دست می‌دهند. آدم‌های ذهن گرایی هستند .می‌توانند بسیار ظریف بیاندیشند.

افراد با این تیپ بدنی استخوان‌های نازک و ماهیچه‌های بسیار کمی دارند و سطح چربی در بدن‌شان بسیار پایین است. آدم‌های بسیار احساسی هستند. تیپ بدنی اکتومورف یا همان سودایی در آیورودا واتایی نامیده می‌شوند.

آیورودا طبی است که شما بر اساس آن می‌توانید بفهمید. واتایی که در بدن آن فرد وجود دارد در تعادل و یا خارج از تعادل است. آگاهی از این موضوع به شما کمک می‌کند بدانید از چه دسته غذاهایی استفاده کنید. چه ویتامین‌ها و مواد معدنی میل کنید و یا چه ورزشی انجام دهید.

تیپ بدنی مزومورف

این افراد بدن‌هایی پر از ماهیچه، شانه‌های کشیده و ستبری دارند.

بسیاری از بدنسازهایی که در ذهن شما بدنی خوش فرم و تراشیده‌ای دارند از تیپ‌های بدنی مزومورف هستند. این تیپ‌های بدنی در طب ایرانی صفراوی نام می‌گیرند و در طب آیورودا به آن‌ها پیتایی گفته می‌شود.

این افراد دوست دارند همه کارها تند و سریع رخ دهد. همیشه عمل‌گرا هستند از حرف‌زدن و فکرکردن اضافه پرهیز می‌کنند و بیشتر انرژی خود را برای انجام کار می‌گذارند.

پیتا ناسالم سریعا واکنش و یا دعوا می‌کنند.

تیپ بدنی اندومورف

این تیپ بدنی که در طب ایرانی به آن‌ها بلغمی گفته می‌شود و در طب آیورودا کافایی نام می‌گیرند.

در حالت کافا سالم خیلی آینده‌نگر و بر اساس برنامه پیش می‌روند. کند ولی با دقت زیاد حرکت می‌کنند. اگرکافا ناسالم باشد می‌تواند فرد را به آدمی سست و تنبل تبدیل کند.

اگر به عنوان یک مادر و یا پدر و یا معلم همه این تیپ‌های بدنی و شخصیتی را بشناسید می‌توانید آن‌ها را به تعادل برسانید. از سنگ، رنگ، مدیتیشن و شناخت مراکز انرژی و همه و همه در اصول آیورودا به آن‌ها آگاه شوید و سبک زندگی خود و اطرافیانتان را اصلاح کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید