مراقبه یوگا نیدرا- مختصری از کتاب

مراقبه ی یوگا نیدرا چیست

مراقبه یوگانیدرا ،تمرينى برای کشف آگاهانه بیدارى، رويابيني،خواب عمیق و ساختار بدن های عاطفی ، ذهنی و انرژتیکی شماست.

جزئیات وضعیت های ساده یوگانیدرا

تمرین های تنفسی ، مراقبه های هدایت شده و نکاتی برای حفظ آگاهی در حالت گذار (آستانه )پیش از خواب را بیان می شود.

چگونگی یوگانیدرا

توضیح اینکه به شما امکان می دهد که حالت های مختلف هوشیاری و هرگونه انسداد در بدن های عاطفی ،ذهنی و انرژتیک  را کشف کنید.

شامل چهار جلسه کامل و همچنین  توصيه های مفيد برای ایجاد جلسات شخصی شما است.

یوگانیدرا

معروف به “یوگاى خواب آگاهانه”، یک تمرين باستانی هندی است که به شما امکان می دهد با تلفیق آرامش عمیق و آگاهی دقیق،حالات بیداری،رويابیني و خواب عمیق و همچنین روحیات(روان) خود را كشف كنيد.

بر اساس فلسفه های هندو،بودایی و تانتریک،این تمرين- که می توان آن را “خواب خردمندان” نامید – روی تکنیک هایی براي قراردادن ذهن و جسم در خواب،در حالى كه هوشیاری خود را نگه مى داريد ،تمركز ميكند.

از طریق مراقبه یوگانیدرا می توانید به طور مستقیم فرآیندهای جسمی،عاطفی و ذهنی را در درون خود مشاهده و درک کنید و همچنین لحظاتی از آرامش، شادی و سلامتی درونی را تجربه کنید.

مختصری از کتاب

نویسنده،با راهنمایي گام به گام  مراقبه يوگانيدرا ، طیف کاملی از روشهای متمركز بر زمان بیدار شدن و به خواب رفتن كه در عین حال سازگار با هر ساعت از شبانه روز  است را ارائه مي دهد.

وی جزئیات وضعیتهای ساده یوگانیدرا را به تفصیل بیان مي کند که شامل تکنیک های مقدماتی است که با نفس کشیدن و مراقبه های هدایت شده به شما کمک می کند تا ناظرى هماهنگ بر دنیای درونی خود باشید.

وی با ارائه نکاتی برای برداشتن حواس و حفظ آگاهی در وضعيت آستانه پیش از خواب، چگونگی شروع همه تمرين هاى این رشته را با مرحله ای از آرامش و مشاهده تنفس آغاز می کند و به دنبال آن غوطه وری در یک آگاهی بسیار ظریف از بدنهاى جسمی، ذهنی و انرژتیكى .

وی توضیح می دهد که جلسات مراقبه یوگانیدرا چگونه به شما امکان می دهد “آنچه در آن اتفاق مي افتد” را کشف کنید ، و راحت تر  از همه حالت ها و روندها گذشته و رها شوید.

یک جلسه  مراقبه يوگانيدرا می تواند حالت های مختلف هوشیاری و همچنین حواس،خواسته ها و ترس های شما را کشف کند. حالتهاى بيشتر در جلسات پیشرفته تر روی بدن انرژتيك و اجزای تشکیل دهنده آن چاکراها ، نادیها ، پرانواویو ،تنفس حیاتی و عملکردهای اتوماتيك بدن تمركز دارد.

اثرات مراقبه یوگانیدرا

وی نشان می دهد که:

  •  چگونه  مراقبه یوگانیدرا اثرات مثبت ،تثبیت کننده و درمانی را برای بدن ، احساسات و افکار ارائه می دهد.
  •  این روش ایده آلی برای خلاص شدن از استرس ، اضطراب و ترس از مرگ  و منبع همه ترس های دیگر است.
  •  با ارتباط بین  ایده های فلسفی هندی و غربی ،خواب چگونه ميتواند يك فرصت براي تمرينى از يوگا باشد كه نه تنها شب هايمان بلكه هر دقيقه از روزهایمان را تغییر دهد.

مروری بر دیدگاه ها

الیوت گلدبرگ ، نویسنده کتاب” مسیر مدرن یوگا “

“مراقبه یوگانیدرا پیر بوناس به هیچ وجه  کتابی خوداموز سطحي براي کمک به استفاده از یوگای مدرن نیست.

تمريني  برای تجسم تصاویر ، آگاهی از تنفس و بی حرکت ماندن -در حالی که در حالت آرامش و همچون خواب هستید – برای خلاص شدن از استرس و اضطراب است. این در ازای ،یک نمایش عمیق،عاقلانه و ظریف نوشته شده از فلسفه و تمرين مدرن یوگانيدرا که چیزی کمتر از ابزاری برای دستیابی به “طعم هستی” برهمن نیست. بدین ترتیب ، خود کتاب نوعی مراقبه است – نوعی که ممکن است فرد هنگام خواب بخواند تا بتواند خواب راحت تر داشته باشد .

ویل جانسون ،نویسنده کتاب تنفس از طریق کل بدن و چشمان کاملا باز

مراقبه یوگانیدرا یا خواب خردمندان به همان اندازه كه درباره بیدار شدن از خواب است ،درباره خوابیدن است.

پیر بوناس به ما نشان می دهد که چگونه از  رویاهای خواب آلود که هوشیاری ما را سست میکند و حالت روشن ضمیرى طبیعی ما را پنهان نگه می دارد ،بیدار شویم. او به ما میگوید که برای فراتر از بدن رفتن و به حالت بیداری رسیدن ، ابتدا باید به درون بدن برویم و احساسات و تنفس آن را بیدار کنیم.

پس از آن ،حالت بیداري بدن به رودخانه ای تبدیل می شود که ما را از احساس محدودیت های خودمان فراتر می برد. این یک پیام مهم است که به زیبایی بیان شده است و نویسنده دستورالعمل های قدرتمند اما در عین حال ساده ای را برای ورود به حالت یوگانیدرا برای خودمان ارائه می دهد.”

درباره نویسنده

پیر بوناس،به عنوان Chitragupta نیز شناخته می شود.

بیش از 20 سال تحت هدایت استادان مختلف معنوی تحصیل کرده است.  وی نویسنده بیش از 20 کتاب ، موسس دانشکده ریشی یوگاشالا ، ارائه  دهنده برنامه های آموزشی یوگا در هند و فرانسه است.او هم در فرانسه و هم در ریشیکش هند زندگی می کند.

قسمت دوم

تمرین یوگانیدرا

نیچه  در Thus Spake Zarathustra می نویسد: “لازم است که تمام روز بیدار باشید تا خوب بخوابید.” در متن یوگانیدرا ، این تأیید ،معنای جدیدی به خود گرفته و اموزه ای با اهمیت بالاست  که می توان اضافه کنیم که اين به ما بستگي دارد  كه شب بخوبی بخوابیم تا حقيقتا بیدار شویم.

بنابراین ،مراقبه یوگانیدرا مسیری را برای آرامش ،آگاهی درونی ، تخليه، بازسازی و بازكردن  فضاهای عاری از درد و رنج  و بودن در بیداري،در زندگی ،در خواب و یا مرگ فراهم می کند.مراقبه یوگانیدرا با هحوم به ناآگاهی در منبع همه حالات،چشم انداز جدیدی از جهان،دیگران و خود ،فراهم می کند، چشم اندازی صلح آمیز تر.

با آموزش منظم روزانه ، اين تمرين ها در جاي خودشان قرار ميگيرند حتی در شب ، عملی می شوند. همه چیز روشن و درخشان است. طعم جدیدی که زندگی را تغییر می دهد  و شیوه شناخت خود و هستي مان .فلسفه بوداساساً كاربردي است. آگاهی و هستی در یک رقص هماهنگ ، خیرخواهانه و تغذیه کننده به هم می پیوندند. نقشه  ،قلمرو نیست ، اما به ما اجازه می دهد تا در مسیر پیش برویم ، خودمان را گم و بعد خود را پیدا کنیم. این امکان را به ما می دهد که چیزی را که گمشده و یافت نمی شود را به دست اوريم.

من می توانم بدون تمرین یوگا نیدرا استراحت کنم ، اما من نمی توانم یوگا نیدرا را بدون آرامش تمرین کنم ، درست مثل مراقبه. در بیداري، آرامش اساساً بر روی سطح بدن جسمی و بافتهای آن  اثر ميگذارد. اگر آرام نباشم و کاملاً تنش داشته باشم ، نمی توانم از ساختارهای عميق و انرژی که در آنها گردش می کند ، آگاهی داشته باشید ، نه در طول روز و نه در شب.

در حالی که ، در تمرین خواب آگاهانه ، آرامش هرچه عمیق تر می شود ، من بيشتر در دسترس و بازتر می شوم. حتی اگر این فقط یک مرحله مقدماتی است ، اما هنوز هم بسیار مهم است ، زیرا درک تنش ها به من اجازه می دهد تا از آنها رها شوم و به فضایی از هوشیاری که همیشه صلح آمیز و بدون تنش است آگاه شوم. روندهای مختلف به طور صلح آمیز مشاهده می شود. تبادلات  و ناهمگوني ها مشاهده می شود و تحقیق ادامه می یابد: من کی هستم؟

احساسات در درون من ظاهر می شوند و از بین می روند ، بنابراین من این بدن سخت و آرام نیستم ، سالم یا بیمار . احساسات در من ظاهر می شوند و از بین می روند ، بنابراین من این احساسات در حال تغییر نیستم. افكار در من ظاهر می شوند و از بین می روند ، بنابراین من این افكار  نیستم.

این افکار برای چه کسانی ظاهر می شوند؟ تنها پاسخ ممکن این است که “من هستم”. با توجه به این حضور شاهد ، نفس ، “من فکر کردم” ناگهان به نظر می رسد تا یک تنش ساده ذهن باشد ، تبلور اندیشه ای که متعلق به هیچ کس نیست  گره  که فاقد استحکام باشد ، كششي نخواهد داشت اگر يكبار  رها شده باشد، مانند قلب (وسط) خواب عمیق ، مراقبه یا “خواب آگاهانه”. اما لازم است که هوشیار باشیم زیرا حالات تغییر می کنند و ممکن است تنش ها دوباره برگردند ، بدون آنکه من متوجه آنها شوم.

با تمرین ، یوگا نیدرا – به عنوان یک واقعیت و نه به عنوان مفهوم – خود را دو پیشینه همواره صلح آمیز تمام فعالیت ها و تجربیات من آشكار ميكند. آگاهانه یا ناخودآگاه بودن ، بودن یا نبودن ، تنش یا آرام بودن ، خوابیدن یا بیدار شدن ، همه این دوگانگی ها در پایان  اينگونه حل می شوند که نه در این است و نه آن.

هیچ شکلی از یوگا ، به عنوان یک تکنیک یا یک تمرين  ، به من امکان درك خود(نفس ) را نمی دهد ، زیرا درك  نفس يك عمل نیست. از طرف دیگر یوگا نیدرا با آشنا کردن من با غیر خود و بیدار کردن من با کیفیت متفاوت گوش دادن می تواند مرا در معرض چنین کشف هایی قرار دهد. در اين ميان تعهد و تلاش همه جانبه آگاهانه ای لازم است که در برابر  نشانه هاي  مکانیکی شخص من  ، اصطکاکي را ایجاد  کند که يك بدون تلاش  ، مانند یک حقیقت شفاف و روشن ، همه به یکباره پر جنب و جوش وروشني بخش.

وقتی همه مفاهیم حل می شوند ، یوگی به این ترتیب در خیرخواهی شفاف از  ذات واقعی او که همان آگاهی در همه ما است ، نیروی زیربنایی منحصر به فرد در هر یک از بي قاعدگي هاي  متعدد ما ، و زندگی در کار در هر یک از  سلول هاي ما واقع می شود.

مانند همه مسیرهای سنتی ، یوگا نیدرا از ما دعوت ميكند كه با مشاهده ساده متوجه می شويم که ما لامپ نیستیم بلکه برق هستیم و اینکه برق در هر لامپ یکسان است و علاوه بر این ، هنگامى كه لامپ ميشكند ، برق از بين نميرود.

اما به محض اینکه نور وجود داشته باشد ، لامپ به راحتی تمایل دارد که فکر کند جریان از آن ناشی می شود و  آن نور را تولید می کند. من باید بسیار هوشیار باشم که اگر دوباره ظاهر شد ، درگیر توهم “من” نشوم  که به آن چسبیده و به خودش اعتبار می دهد. اگر بتوانم آرامش ، سکوت و خلأ را تجربه کنم ، به این معنی است که من هنوز از این احساس یا احساس خود فراتر نیستم. با این وجود ، نباید از یک احساس دروغین رهایی استفاده کرد و با چنین دوره های سکوت و اندیشه فریب خورد.

برعکس ، در این لحظه است که فرد باید دوباره هوشیار شود و با توجه زیادی به درون نگاه کند تا بفهمد چه کسی این سکوت را تجربه می کند. زیرا هیچ آغاز و پایانی برای سکوت نفس وجود ندارد ، که هرگز تغییر نمی کند. فقط افکار ظاهر می شوند و از بین می روند. كافی نیست كه افكاررا برای  رهايي متوقف كنیم. شناختن منبع آنها کاملاً ضروری است.

سرانجام ، یوگا نیدرا تكنيكي  براي  تمرين نيست  ، روشی برای یادگیری ، فكري  برای پیشرفت ، يك قصد ، تجربه يك ، یك وضعیت یا هدفی برای تحقق آن نیست. یوگا نیدرا به سادگی می داند که من همیشه هستم ، حتی قبل از دانستن اینکه “من هستم.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید