پرانایاما مفرح قلب

فواید پرانایاما بر قلب

در این مقاله می خواهیم درباره تاثیر تکنیک های پرانایاما (هنردم گستری) بر تقویت قلب صحبت کنیم.

تاثیرات “پرانایاما مفرح قلب”را از چهار منظر بررسی می کنیم:

دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است، در طب ایرانی اعتقاد بر این است هر آن چیزی که باعث تقویت فیزیکی و بهبود عملکرد قلب شود و از نظر روانی حس نشاط را زیاد کند، حاصل تقویت صحیح قلب است. هر تقویت کننده ای حکم مفرح دارد. بطور مثال زعفران مفرح قلب است و از خواص علمی آن به تقویت ماهیچه های قلب می توان اشاره کرد. همچنین خندیدن، آرامش، کار و تلاش بدون چشمداشت مفرح قلب است.

مفرح بودن یکی از مزایایی است که تمام تکنیک های دم گستری از آن بهره مند هستند.

از منظر طب چینی  

قلب مادر بزرگ ریه است. اعتقاد بر این است همیشه نوه و مادربزرگ تاثیر به سزایی روی هم دارند. بنابراین هر چقدر روی ریه کار شود، تاثیرش را روی قلب خواهید دید. از طرفی روی کبد هم تاثیر دارد. بخاطر اینکه ریه مادربزرگ کبد است. در واقع کار کردن روی ریه ها به گسترش انرژی در قلب و تنظیم انرژی در کبد منجر میشود.

از طرفی هر زمان آنزیم های کبدی بهم بخورد، جزء نشانه هایش به خشم های آنی، مود پایین و بدخلقی می توانیم اشاره کنیم. پس کار کردن روی ریه باعث تنظیم انرژی کبد می شود.

براساس نگاه طب چینی اگر ریه تنظیم باشد، قلب هم تنظیم و در تعادل است و انرژی بیشتری دارد و اگر همه اندامها صحیح کار کنند، امپراطور که همان قلب است به راحتی می تواند حکمفرایی کند.

از منظر طب ایرانی

اعتقاد بر این است اگر قلب در تعادل باشد حس فرح و شادی در انسان زیاد می شود. رابطه ای هم بین خشمهای بسته بندی، کینه ها و انتقام در فردی با انرژی پایین قلب و کبد اتفاق می افتد و ذهن تصمیم می گیرد کینه، ناراحتی از کسی و یا چیزی داشته باشد. بنابراین انجام تکنیکهای تنفسی پرانایاما این تعادل انرژی را بسیار آن و سریع برقرار می کند.

از منظر پزشکی نوین  

دو نوع گردش خون داریم. دور کوچک و دور بزرگ نام دارند.

دور کوچک گردش خون زمانی است خون از قلب به ریه پمپاژ می شود تا دی اکسید کربن و گازهای سمی که درونش وجود دارند از طریق بازدم خارج شوند و اکسیژن جایگزین شود.

در مرحله بعدی از ریه مجددا وارد قلب می شود که از آنجا به کل بدن پمپاژ شود که این بخش دور بزرگ نام دارد. در اینجا رابطه قلب و ریه بسیار جالب است. هر چقدر این رابطه بهبود پیدا کند. هر چقدر قلب و ریه هماهنگ تر باشند بیماریهای ریوی با پایه مشکلات قلبی و بالعکس بسیار کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر این هماهنگی باعث می شود اکسیژن محلول در خون بیشتر باشد و به این واسطه بدن میل بیشتری به ترشح هورمونهایی شادی بخش و نشاط آور پیدا می کند.

بنابراین از منظر علمی هم میتوان گفت تکنیک های تنفسی و دم گستری بسیار در سلامت فرد و مفرح قلب بودن موثر هستند.

از منظر آیورودا و یوگا

همیشه چاکرای قلب سالم و پرتوان، مربوط به اندام پرتوان و سلامت است. این مقوله یک رابطه دو طرفه است و یک چاکرای با انرژی متعادل و هماهنگ باعث فیزیک قوی تر و سالم تری می شود. بنابراین هر تکنیکی که باعث برداشته شدن فشار از روی قلب و هماهنگ کار کردن آن بشود، آناهاتا چاکرای جلویی و پشتی بسیار بهتر و متعادل تر خواهند بود. پس اگر ریه بهتر کار کند ، قلب بهتر کار می کند و در نهایت چاکرای قلب قوی و متعادل تر خواهد بود.

یک تئوری در آیورودا وجود دارد که اذعان می کند هر اندامی در شما با یک کنتور و عدد خاصی بوجود آمده ، بطور مثال قلب شما تعداد بار خاصی می زند. این تعداد بار را تا چهل سالگی ، شصت سالگی و یا نود سالگی می تواند بزند.که این عدد بستگی به میزان استرس شما دارد. هر چقدر میزان استرس شما کمتر و ریتم قلبی آرامتر باشد طول کارکرد قلب افزایش و طول عمر بیشتر خواهد بود. حتی اگر نخواهیم به افزایش طول عمر اشاره کنیم ، میتوانیم بگوییم پرانایاما باعث سلامت تمام اندامهای داخلی می شود.

در نهایت اگر بخواهیم کل نگر به پرانایاما یا همان هنر دم گستری نگاه کنیم. به این موضوع باید اشاره کنیم در درمانهای کل نگر تکنیک و درمانی موفق تر است که دارای آرای مشترک بیشتری در طبهای گوناگون باشد. بطور مثال چرا می گوییم بادکش درمانی موفق است؟ چون اگر اصولی انجام شود در هر طبی می توانید رای و سندی برایش پیدا کنید.

درست است که پرانایاما و تنفس همراه با آگاهی در یوگا تعریف شده ، اما می توانید در طب های چینی، ایرانی و پزشکی نوین نیز سندی برای تاثیر این تکنیک ها پیدا کنید و متوجه چرایی تاثیرش می شوید.

بنابراین بعنوان فردی که دیدگاهی کل نگرانه دارد و متقن فقط آیورودایی و یوگایی نیست، می توانم بگویم پرانایاما مفرح قلب و جان است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید