رفع مشکلات ذهنی با یوگا

رفع شش مشکل ذهنی با یوگا

رفع مشکلات ذهنی با یوگا

در این متن می خواهیم توضیح دهیم یوگا چگونه و به شکل می‌تواند مشکلات ذهنی با یوگا متداول را برای همیشه از ما دور کند.

رفع مشکلات ذهنی با یوگا:

  1. هجوم افکار منفی: زندگی مدرن امروز و استرس‌های ناشی از آن باعث به وجود آمدن زندگی های پرتنش شده است. وقتی ما به عنوان درمان از تکنیک‌های یوگا استفاده می‌کنیم به دلیل اینکه حین انجام تمرینات یوگا تمام توجه و حواس ما به تکنیکی است که انجام می‌دهیم و اصطلاحا دید درونی خودمان را فعال می‌کنیم یعنی آگاهانه حرکات بدنی و یا ذهنی را انجام می‌دهیم، این آگاهی و توجه برای مغز شیرین است و باعث ترشح هورمون‌های آرام بخش می‌شود، بنابراین مغز تصمیم می‌گیرد از هجوم افکار منفی دست بکشد و این یعنی این‌که آساناها ( حرکات جسمی یوگا)، تمرینات ذهنی باعث جلوگیری از این موضوع می‌شود.
  2. عدم انطباق زندگی و هدف: هر کدام از ما اهدافی را در ذهن داریم. این‌ها وقتی در مغز ما شکل می‌گیرند براساس میزان سلامتی ما افکار جهت پیدا می‌کند. هر چقدر اندام و ذهنی سالم‌تری داشته باشیم این جهت دهی صحیح تر است. انجام یوگا باعث می‌شود ما از خوردن خیلی از غذاها پرهیز کنیم و غذاهای بهتر و مفیدتری وارد چرخه غذایی خود بکنیم این موضوع به سلامت تن و روان ما کمک میکند. وقتی از نظر جسمی و تغذیه ای میل به سلامت پیدا کنیم در نتیجه متوجه پتانسیل حقیقی خود می‌شویم اینکه چقدر باید تلاش کنیم، به چه چیزهایی باید فکر کنیم، بهترین آرمانی که می‌توانیم انتخاب کنیم چیست؟ این فرایند باعث انطباق آرزوها و اهداف ما با انرژی درونی می‌شود، وقتی آرمان‌ها به حقیقت بپیوندد باعث رضایت درونی ما می‌شود و یوگا را مرتب‌تر انجام می‌دهیم.

مشکلات ذهنی

  1. مسیر عدم موفقیت: هنگام انجام تمرینات یوگا متوجه می‌شویم استمرار در تمرین پله پله شرایط جسمانی و ذهنی ما را بهبود می‌بخشد و ادامه می‌دهیم و از شرایط لذت می‌بریم و به موفقیت‌های در بعد جسمی و روانی می‌رسیم و مغز این شیوه پلکانی را می‌فهمد و چون به نتیجه رسیده است، این الگو را به کارها و موفقیت‌های دیگر تعمیم می‌دهد. برای مغز هر چیزی که تکرار شونده باشد و مرحله به مرحله پیش رود مثل تمرینات یوگا خوشایند است. مغز می‌آموزد برای موفقیت گاهی لازم است کمی به خودمان فشار بیاوریم تا پیشرفت حاصل شود.
  2. اعتماد به نفس پایین: تمام کسانی‌که تمرینات یوگا را انجام می‌دهند. چه مربی‌هایی که مدتی از یوگا دور بوده اند و چه شاگردانی که تازه شروع به تمرینات کردند وقتی اولین بار تمرین را انجام می‌دهند ذهنیات غلط در مورد بدنشان اعم از انعطاف و قدرت بدنی، همه این‌ها شکسته می‌شود. اما شکل درونی تمرینات یوگا این است که نوید و امید را می‌دهد که با کار و تمرین درست موفقیت حاصل می‌شود. این اتفاق فقط در یوگا دیده شده است. بعد از مدتی وقتی این آدم‌های را می‌بینید متوجه این موضوع می‌شوید که از درون شاد و قوی هستند و نسبت به استرس‌های محیطی واکنش قبلی را نشان نمی دهند. همیشه در مورد عزت نفس گفته می شود سایز عزت نفس شما قابل اندازه گیری نسبت به اتفاقات بیرونی است. هر چقدر اتفاقهای بیرون کوچک باشند و شما نسبت به آنها واکنش‌های شدید نشان دهید، یعنی دارای عزت نفس پایین هستید. هر چقدر اتفاق‌ها بزرگ باشند و شما نسبت به آن‌ها دچار بهم ریختگی نشوید، حاکی از آن است که شما عزت نفس بالایی دارید.
  3. اندیشه منفعت طلبانه: انجام تکنیک‌های یوگا به شما هم گروه شدن‌، هم تیم بودن و کمک‌رسانی را یاد می‌دهد. این باعث می شود اندیشه ای که فقط همه چیز را برای خودتان بخواهید را نداشته باشید. به این فکر کنید که همه چیز می تواند برای همگان باشد و این همان اتحاد و یگانگی مدنظر یوگا است.
  4. عدم انعطاف ذهنی و جسمی: قانونی در یوگا داریم و آن این است که اگر ما بنشینیم و جسم را ساکن کنیم آرام آرام ذهن ما هم ساکن می‌شود و به مرحله‌ای در تکنیک‌های مدیتیشن و مدیریت ذهن به نام سکوت می‌رسیم که مرحله بسیار قدرتمندی است. برعکس این هم رخ می‌دهد وقتی با جسممان حرکات را انجام می‌دهم و آرام آرام جسم منعطف می‌شود، افکار ما هم منعطف می‌شود و چارچوب خشک ذهنی خارج می‌شویم و به سطحی از شعور و آگاهی می‌رسیم که ترجیح می‌دهیم ذهن ما مانند آب روان و پرنفوذ باشد. ذهن ما مثل باد سیال و در حرکت باشد اما مثل یک طوفان قدرتمند باشد و این اتفاقی است که با انجام تمرینات یوگا رقم می‌خورد. توضیح دادنش سخت است اما وقتی یوگا انجام می‌دهیم بدون هیچ تلاشی این‌گونه رفتار می‌کنیم.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید