خیانت به خود

مقاله رهایی از خیانت به خود

خیانت به خود

در این مقاله به راهکارهای رهایی از خیانت به خود می پردازیم.

در طب های مکمل درمان درباره خیانت به خود توضیح دادیم. پس اگر با توجه به نکاتی که در چند مقاله قبل راجع به خیانت به خود گفتیم، شما هم در این دسته جای می گیرید، با ما برای رهایی خیانت به خود همراه باشید.

راهکارهای رهایی از خیانت به خود به 2 دسته تقسیم می شود:

  • یک دسته راهکارهای بیرونی است، که بیرون از خودمان باید به دنبال آن باشیم.
  • راهکارهایی که درونی است و باید درون خودمان آن را تمرین کنیم.

از جمله راهکارهای بیرونی، نگاه کردن به بدن فیزیکی است و باید دقت کنیم که به کدام عضومان بی توجه بوده ایم و سعی در رفع مشکل آن ناحیه بکنیم.

برای یافتن نیازهای بیرونی در بدن فیزیکی باید بعضی مواقع برای خودتان و بدنتان کاری انجام دهید. کاری که تا به حال برای جسم فیزیکی خودتان انجام ندادید. زمانی که شما کارهایی که تا به حال برای خودتان انجام نداده اید را انجام بدهید، متوجه می شوید که یک سری نیازهای شما به واسطه ی آن در حال برطرف شدن است.

ورزش کردن و ماساژ گرفتن، موثرترین راه ها برای بیرون دادن رادیکال های آزاد و سموم از بدن است و کسانی که معمولا به جسم و ذهنشان خیانت می کنند دارای رادیکال های آزاد بسیار زیادی هستند. بنابراین به قول ابن سینا ورز بهترین راهکار است.

ورز کلمه ای است که از ورز دادن و ماساژ گرفته شده است و هم از ورزش کردن و پویا بودن. خود ابن سینا علاقه ی بسیاری به ورزش های طبیعی داشته. برای مثال قدم بلند برداشتن در جای مسطح که باعث می شود کمر و پاهای محکمی در راهپیمایی ها و هم در زندگی داشته باشید.

از آن طرف همیشه می گوید وقتی به استحمام خود مشغولید، همیشه ورز را توسط دلک انجام دهید. دلاک کسی که کار دلک انجام می داد و نقاط فشاری را روی بدنتان می شناسد، ماساژهای عجیب و غریب در قسمت هایی از حمام که پر از بخار بوده و شما در آب گرم هستید را انجام می داد و به این ترتیب دفع سموم از بدن اتفاق می افتد.

راهپیمایی کردن نیز راهی برای فکر کردن و اندیشیدن درباره اینکه چه کاری می توانیم انجام دهیم تا همانقدری که دیگران به ما وابسته هستند و از حضور ما لذت میبرند، خودمان نیز از اینکه کنار خودمان هستیم لذت ببریم. برای رفع نیازهای روحیمان، احتیاج داریم که راهپیمایی بکنیم.

راهپیمایی را تا جایی که می توانید طولانی انجام بدهید. زیرا راهپیمایی طولانی است که شما را وادار به تفکر می کند. در این راهپیمایی هر چقدر تنهاتر باشید بهتر است. اگر با دوستان باشید می توانید مدیتیشن (Walking Meditation) هم انجام دهید.  

پوشیدن لباس خوب را حتی اگر تنها زندگی می کنید یا رکود زندگی شما را گرفته است، از یاد نبرید. برای خودتان میز شامی را ترتیب دهید و لباس مرتبی را بپوشید و سر آن میز بنشینید و همچنین برای خود شمع روشن کنید.

اگر زوج هستید و به واسطه ی اینکه به دیگران بیشتر خدمت می کنید و خودتان را فراموش کردید؛ حتما این را جایز بدانید که هرازگاهی طوری پشت میز شام بنشینید که انگار در مجلسی رسمی شرکت می کنید. مرتب بودن و متفاوت بودن شرط است.

استفاده از دمنوش ها و روغن درمانی ها. قهوه و چای خوردن به جای خود؛ اما بیشتر سعی کنید به سمت دمنوش ها و میوه های خشکی که به شکل آجیل در بازار موجود است بروید. این میوه های خشک را می توان حتی به عنوان دمکرده استفاده کرد و از مینرال های موجود در آن ها بهره برد.

از روغن ها برای ماساژ خودمان (سلف ماساژ) استفاده کنید که بسیار موثر هستند.

کتاب خواندن یکی از عناصر بسیار مفید برای رهایی از خیانت به خود است . زمانی که شما برای مطالعه می گذارید هیچوقت در زندگی شما گم نمی شود. حتی می توانید به دنبال مقاله ای که به آن احتیاج دارید، در اینترنت و فضای مجازی بگردید.

خیلی خوب موسیقی گوش دهید و همیشه بهترین موسیقی ها را گوش دهید.

به سفرهای چند ساعته تا چند روزه بروید.

گالری گردی یکی از راه هاییست که شما را به هنر و انواع هنرهای تجسمی که در گالری ها موجود است، وصل میکند و بسیار می تواند درمان کننده باشد.

نسبت به فضای شخصی که در آن هستید، نگاه و شناخت داشته باشید. مثلا از تم ها استفاده کنید. یعنی اکنون که فصل زمستان است، آیا می توان تمی در منزل شما قرار داد که این فصل را تداعی کند؟ لازم نیست که کار خاصی انجام بدهید، حتی قرار دادن چند شاخه ی خشک به نشانه ی این فصل کفایت می کند.

با گیاهان ارتباط برقرار کنید. گیاه های آپارتمانی وجود دارند که، می توانید آن ها را پرورش دهید.

از عطرها و پرفیوم ها استفاده کنید. از رایحه ها و بوهایی که تا به حال استفاده نکردید. بوها هرچقدر کمتر باشند تاثیر کمتری دارند. شما ممکن است هر روز از عطرها استفاده کنید ولی وقتی فقط کمی از آن را بزنید و به اصطلاح با آن دوش نگیرید، هم مفرح است هم حالتان را به نوعی خوب میکند و هم اینکه هرچقدر مقدارش کمتر باشد تاثیرش بیشتر است.

جمع های دوستانه ی سالم را از دست ندهید. بنابراین از گالری های خوب، کنسرت های خوب، دیدن مناظر زیبا و طبیعت باعث می شود که شما مراودات اجتماعی تان خوب شود و جمع دوستانه ی سالمی را پیدا کنید. مراسم های حافظ خوانی و مولانا خوانی و شعرخوانی و قصه خوانی که در برخی خانه ها اتفاق میفتد را شرکت کنید. حضور در این مراسم ها روح آدم را به سمت معنویت میبرد و اتفاق بدی در آن مکان نمی افتد.

کمی هنری باشید. در مناسباتی که در پیش رو است خلاقیت به خرج دهید و آن ها را به شکل متفاوت برگزار کنید. مثل عید نوروز.

اولین راهکار درونی رهایی از خیانت به خود عبادت و رازو نیاز با خداوند است. اگر به هر دلیلی این قضیه اتفاق نمی افتد، به این روال برگردید و گفتگوی خودتان را با خداوند قطع نکنید.

یک فضای خلوت کردن رابرای خود ایجاد کنید. غیر از اینکه با خدای خودتان خلوت میکنید و با او صحبت میکنید، با خودتان نیز خلوت کنید. برای خودتان راه بروید. موسیقی خودتان را گوش دهید. کتابتان را بخوانید. چیزی بنویسید. آرزوهایی که همیشه یادتان رفته را به یاد بیاورید.

مراقبه کردن را فراموش نکنید.

دلایل نداشتن پول، نداشتن تفریح، عدم همنشینی با آدم ها را پیدا کنید.

باورهای غلط فرهنگی را رها کنید و سخت گیری های اخلاقی را دور بریزید.

نیازهایی را برای دیگران انجام دهید که ارجح تر و اصلی تر هستند و در غیر این صورت نیازهای خودتان را در اولویت قرار دهید.

همیشه در دست و پای دیگران نباشید. همیشه به خوش خدمتی معروف نباشید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید