فوبیا

فوبیا چیست

فوبیا

فوبیا در ایران بد ترجمه شده: ترس های بی دلیل.

فوبیا چیست؟

فوبیاها چیزهایی هستند که شما به آن هراس می گویید. از چیزی هراس داشتن.

هراس هایی که امروز در موردشان کمی اطلاعات داریم به نظر خیلی غیرمنطقی هستند، اما کسی که آن فوبیا را دارد به شدت راجع به آن در سختی است. بسیار نگران است و خیلی هم ناراحت از اینکه دیگران اصلا متوجه هراس او نیستند.

این هراس ها شاید به نظر دیگران مسخره باشد ولی آن ها مطمئنا درکی از حس شما ندارند.

اگر می خواهید بدانید کسی چه هراسی دارد از او بپرسید بدترین نوع مرگ چیست. اگر فوبیای آب داشته باشد می گوید غرق شدن، اگر فوبیای آتش داشته باشد می گوید در آتش سوختن. فوبیای هرچه را داشته باشد همان را می گوید.

انواع هراس

آب هراسی

اولین و معروف ترین هراس آب هراسی است. 2 مدل آب هراسی داریم:

یکی اینکه ممکن است شما از آب بترسید یا از غرق شدن عزیزانتان در آب بترسید .

دیگری در حالتی است که اگر حیوانی مثل سگ یا گربه شما را گاز گرفته باشند و هاری را منتقل کرده باشند؛ یکی از نشانه های هاری آب هراسی است. یعنی شما اگر ظرف 48 ساعت بعد از اینکه گربه ای شما را خنج کشید و شما ناگهان احساس بدی نسبت به آب پیدا کردید دچار هاری شده اید.

اتاق هراسی

اتاق هراسی یکی از هراس هایی است که حتی در بزرگسالان بیشتر از کودکان و نوجوانان است. اتاق هراسی به واسطه ی تجربه های کودکی شما اتفاق می افتد که مثلا به صورت کاملا غیرمنتظره شما را در آغوش می گیرند.

این افراد از خانه تنها ماندن و مکان های خالی می ترسند.

اولین اتفاق آن کودکی و صحنه ی اولیه است و بعد از آن ندانستن و نشناختن است.

آتش هراسی

اکثر آدم ها نه بخاطر خودشان بلکه بخاطر عزیزانشان که آتش بهشان نرسد و اتفاقی برایشان نیفتد می فهمید که آتش هراس هستند. مثل لحظه ای که در حال آشپزی است و فرزندش در آشپزخانه راه میرود.

دین هراسی

افرادی که بر اساس تبلیغات غلط دین ها را زیر سوال می برند و باعث ترس و به وجود آمدن باورهای اشتباه در مردم می شوند.

روح و اجنه هراسی

طیف های گسترده ای از آگاهی در دنیا وجود دارد که خیلی از آن ها برای چشمان ما قابل دیدن نیستند. آن ها برای خودشان زندگی می کنند و دخالت در زندگی آن ها برای ما مشکل می آفریند ولی درغیر آن صورت این موجودات کاری به انسان ها ندارند و هراس ما از این است که آن ها را نمی شناسیم و برایمان روشن نیست.

ارزش یابی هراسی

با یک سری کلمات به ظاهر منطقی همسرمان، فرزندمان یا کارمندانمان را می رنجانیم و در مخمصه و تنگنا قرار می دهیم و او همان رفتار را یاد می گیرد که بقیه را همان طور در مخمصه قرار دهد. افرادی را وارد می کنیم و او تازه باید ثابت کند که این اتفاق افتاده یا خیر.

در ایران این رفتار بسیار رواج دارد؛ به کسی می گوییم تو این کاره هستی بعد او باید ثابت کند که اشتباه است! ممکن است برای زیراب زدن کسی از این روش استفاده شود.

اسب هراسی

برخی از اسب ها می ترسند زیرا می بینند جثه اش بزرگ است و گاز می گیرد. با اینکه حیوانی بسیار نجیب و مهربان است و اگر او را اذیت نکنید و شلاق نزنید هیچ آسیبی به شما نمی رساند و بی دلیل نیست.

یکی از دلایلی که افراد از حیوانات می ترسند این است که احساسات در صورت حیوان را نمی توانند تشخیص دهند؛ اگر افراد نتوانند به شکل منطقی آن حیوان را بفهمند و درک کنند و کنار بگذارند بعدا دچار هراس در مورد آن ها می شوند .

در مورد صفتی دچار هراس می شوند که آن حیوان دارد؛ مثلا اگر شجاع نباشد و نگهبان خوبی نباشد می گوید من از یک سگ نگهبان میترسم. اگر فرد وفادار نباشد مثلا از سگ یا اسب خوشش نمی آید.

آن خصلتی که در آن موجودات خیلی زیاد و شفاف است و فرد در خود ندارد، انگار جلوی حیوان کم می آورد. مکانیزم دفاعیش وقتی کم می آورد که انزجار وجود داشته باشد. حال اگر از حیوانی مورد آزار قرار گرفته باشد این شرایط تشدید می شود.

برخی هم از حیوانات یا حشرات به این دلیل که نمی توانند آن ها را آنالیز کنند و حرکت بعدی آن ها را پیش بینی کنند می ترسند.

استفراغ هراسی

این هراس برای کسانی اتفاق می افتد که نمی توانند بازگو کنند؛ آدم های درون گرا که ترجیح می دهند زخم های عاطفی شان را به هیچکس حتی روان شناسشان هم نگویند. این افراد همان کسانی هستند که حتی چیزی را می خواهند بالا بیاورند هم نمی توانند.

برعکس آدم های برون گرا که وسط دعوا که به راحتی استفراغات روحی می کنند و خودشان را تخلیه می کنند.

برخی هراس از این عمل دارند و این به دلیل بیش از حد درون گرا بودنشان است.

اسلحه هراسی

این هراس از ترس از آسیب دیدن مخصوصا به قسمت های زیبایی بدنتان هراس دارید.

در مورد فوبیاها چیزی که وجود دارد این است که غرقه سازی اشتباه است؛ یعنی شما را وارد آن مسئله ی مورد هراس کنند که شما به اصطلاح ترستان بریزد .

راه درست آن اینگونه است که مثلا فردی از مار هراس دارد؛ به او می گویند هر چیزی که طرح و شکل مار دارد را اطراف او قرار می دهند و از او می پرسند با وجود این طرح ها چند درصد هراس او را فرا می گیرد.

مثلا عکس روی دیوار یا طرح مار روی قاب گوشی یا روی کیف و کفش یا زینت آلات و… هر کدام چه درصد هراس را در شما به وجود می آورند. تا 80 % هراس مثل وقتی است که آن مار را پشت شیشه های محکم مثل باغ وحش تماشا کنید.

منتها او هیچوقت 80% را تجربه نمی کند چون فشار زیادی به وجود می آید و در همان حد 10% را انجام می دهد. نهایتا اینکه تا 15% بتواند آن را افزایش دهد که قابل کنترل باشد مثل اینکه عکس مار را در اینترنت ببیند و برای هر کدام بین 1 تا 3 هفته زمان باید بگذارد.

از زمانی که شروع می کند به این تمرین فرد برای ریلکس کردن خودش شروع به تنفس می کند.

اگر تنفسش عمیق نباشد و دم و بازدم کوتاه باشد کورتیزول، اگر تنفس بلند باشد آدرنالین ترشح می شود.

کورتیزول باعث ترشح هراس می شود و آدرنالین موجب ترشح هیجان.

حال وقتی فرد در مواجهه با این شرایط نفس عمیق بکشد که ترسش از چیزی بریزد، ذهنش عادت می کند به اینکه در این مواقع نفس عمیق بکشد؛ پس مغز می داند به محض رو به رو شدن با آن موضوع بلافاصله باید نفس عمیق بکشد.

بنابراین شکل هیجانی به خودش میگیرد شکل کورتیزولی به خودش نمی گیرد.

پس وقتی فرد از 2% هراس شروع می کند به تمرین همزمان دارد از روش حساسیت زدایی تدریجی و غرقه سازی تدریجی استفاده می کنید.

بعد از 2 الی 3 ماه تمرین کم کم می تواند به مرحله ی 80% برسد و حتی خودش برای از بین بردن این هراس داوطلب شود.

حال بخشی به نام تثبیت در از بین بردن هراس باقی می ماند، که به مراتب از باقی مراحل مهم تر است. فرد وقتی که به طور 100% هراسش از بین رفت اگر 48 ساعت بگذرد و تثبیت انجام نگیرد برمی گردد به خانه ی اول.

بنابراین باید در فاصله های کوتاه چند ساعتی مدام عمل ازبین بردن هراس را به اشکال مختلف انجام دهید تا مغرتان راه بی هراس بودن را برایش بسازد. اگر راه جدیدی برایش در ذهن شما ساخته شود دیگر مشکلی راجع به آن نخواهید داشت.

ممکن است شما هراسی داشته باشید که انقدر شدید باشد این مراحل را نتوانید برایش طی کنید. یعنی شاید احتیاج باشد چند شرطی شدن قبل آن یا حین آن یا بعد آن اتفاق بیفتد یا اینکه این هراس شما اختلال پس از سانحه باشد.

مثلا کسی که از رانندگی می ترسد، باید او را با ماشین کاملا آشنا کرد حتی اجزای درونی آن تا کم کم با ماشین ارتباط برقرار کند.

باید هراس ها را بشناسید و بنویسید و اصلی ترین هراس را پیدا کنید چون اگر آن هراس از بین برود چند هراس دیگر به ترتیب از بین میروند.

چیزی وجود دارد که نه هراس است نه اختلال پس از سانحه، که آن را شب تاریک روح می نامیم. جایی که موقعیت قبلی تمام شده، ترس از موقعیت جدید داریم و هنوز آن عمل را آغاز نکردیم؛ در مرحله ای قرار می گیریم که نه آدم قبل هستی نه آدم بعدی، و حالت گنگ و افسردگی داریم.

آشپزی هراسی

آشپزی هراسی در نسل امروز بسیار اتفاق می افتد و مخصوصا آقایان به این هراس دچار هستند که حتی از صدای جلز ولز هم هراس دارند! مثلا تخم مرغ را بشکنند و فرار کنند!

آلوده هراسی

حس می کنند همه جا کثیف است و میکروب و ویروس همه جا حضور دارد.

آینه هراسی

یک اختلال روانی است که فرد فکر می کند زشت است.

باران هراسی

فرد از خیس شدن در باران هراس دارد و حس بدی می گیرد.

بازار یا گذرهراسی

فرد از تجمع افراد زیاد در مکانی هراس دارد و افرادی به این هراس دچار می شوند که بدن بیوپلاسمایی قوی ندارند. این افراد هر کسی را می بینند می گویند حسی بهشان منتقل شده چه خوب چه بد و یا با حیوانات خانگی رابطه ی خوبی دارند یا در حوزه های هنری فعالیت دارند.

این افراد بدن بیوپلاسمایی قوی ندارند و یا بدن بیوپلاسمایی حساسی دارند.

جنسی هراسی

افرادی که از بچه بازها یا درکل روابط جنسی هراس دارند. در صورتی که در کودکی مورد لمس مشکوکی قرار گرفته باشد. برای همه ی افراد این قضیه اتفاق افتاده و از آن گریزی نیست و در همه جای دنیا وجود دارد.

در صورتی که فرزندمان در جای غریبه باشد و آن ها اورا بغل کنند، ببوسند و یا به هر صورتی اورا لمس کنند؛ در بزرگسالی برایش این اتفاق می افتد.

برف هراسی

مثل باران هراسی است اما فرد این حس را دارد که زندگی برایش پیدا نیست و برف هم همینطور عمل می کند و باعث می شود چیزی کامل و شفاف پیدا نباشد.

خجالت هراسی

افرادی که صحبت نمی کنند که سوتی ندهند و یا حرف اشتباهی نزنند عمل اشتباهی از آن ها سر نزند.

بلع هراسی

کسانی که در پذیرفتن مشکل دارند به این هراس دچار هستند و میترسند از مرگی که با در گلو پریدن غذا باعث می شود.

بلندی هراسی

هراس از ارتفاع که خیلی از افراد به آن دچار هستند.

بو هراسی

از آدم هایی که نمی شناسیم وقتی به ما نزدیک می شوند بترسیم و زمانی اتفاق می افتد که از چیزی ضربه خوردیم حتی از یک آدم.

بیمارستان هراسی

که همه به آن دچار هستند و راه فراری هم از آن نیست و فقط افرادی که درکادر بیمارستان هستند و ارتباط زیادی با این مکان دارند و عامل هستند می توانند این هراس را ازبین ببرند. باید این هراس را تحت کنترل داشته باشیم که در صورت نیاز بتوانیم حداقل به بیمارستان مراجعه کنیم.

بیماری هراسی

اینکه به بیماری دچار بشویم و مشکل جدی برایمان پیش بیاید.

پرواز هراسی

از هواپیما و ارتفاعی که می گیرد هراس داشته باشیم.

پل هراسی

به دلیل همان ارتفاع است و اگر لغزان باشد به دلیل زندگی لغزان و غیرثابت است چون در کار یا مسائل احساسیش ثباتی وجود ندارد.

پیری هراسی

فرد از پیر شدن و بالا رفتن سنش می ترسد.

تاریکی هراسی

برای اینکه اشیا یا اتفاق ها دیده نمی شوند و برای اینکه بتوانید در این شرایط دوام بیاورید در اتاق نیمه تاریک بشینید پشت به جایی که کمی نور می تابد تا چشم هایتان کم کم عادت کند.

ازدواج هراسی

به دلیل ترس از ازدواج و روابط ناموفق خودش یا اطرافیانش اتفاق می افتد.

تزریق هراسی

این هراس بیشتر در آقایان اتفاق می افتد؛ ممکن است آمپول دردناکی تزریق کرده باشد یا کسی برایش بد تزریق کرده باشد.

تنهایی هراسی

فرد از اینکه تنها بماند یا مجبور باشد تنهایی جایی برود هراس دارد. باید تمرین کند که بتواند تنها به رستوران یا کافی شاپ برود یا در پارک به تنهایی قدم بزند تا کم کم بتواند به این تنها بودن عادت کند.

تیزی هراسی

در مواقعی است که فرد از بریدن اعضای بدن خودش یا عزیزانش توسط چاقو یا چیزی شبیه این می ترسد.

گل هراسی

به دلیل لطافت گل و فردی از گل هراس دارد که حس می کند از مراقبت از بچه ی کوچک برنمی آید.

اگر مجموع هراس های شما از 10 تا بیشتر شود نیاز به دیدن روانشناس یا رفتارشناسی دارید که به شما کمک کند.

به این فکر کنید که اگر هراس هایتان نبود شما کجای زندگی ایستاده بودید؟ این باعث می شود که به فکر از بین بردنش بیفتید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید