یوگانیدرا چیست؟

یوگانیدرا چیست؟

یوگانیدرا چیست؟

یوگانیدرابه معنای ساده خواب خردمند و یا خواب یوگی است .

یک یوگی هر لحظه در حالت بیداری، فکر کردن و یا خوابیدن در حال تلاش برای رسیدن به خردورزی است. یوگانیدرا هم از این اصل تبعیت می کند.

یوگا نیدرا، خواب خردمند

همه افراد می خوابند و خواب آن ها را می رباید و به درون خودش می برد. اما کسانی که یوگانیدرا انجام می دهند، شرایطی را برای بدن و ذهنشان آماده می کنند که در آن شرایط جسم می خوابد اما ذهن بیدار، هوشیار و درحال انجام کار است.

این تجربه ای است که تا زمانی که تمرینات یوگانیدرا را انجام نداده اید اصلا درکی از آن نخواهید داشت.

تجربه یوگانیدرا

زمانی که یوگانیدرا انجام می دهید، متوجه می شوید که ده ها دقیقه به تصاویر و یا چیزی با معنای خاص دقت می کنید، ولی وقتی حواستان به بدنتان جمع می شود، جسمتان کاملا آرام گرفته است. به طوری که حتی وضعیتی مانند نفس های عمیق و نزدیک به خروپف را تجربه می کنید. اما در ذهن کاملا بیدارید و آنجاست که  متوجه می شوید در خواب خردمند می توان هر کاری انجام داد. در یوگانیدرا می توان جسم را خواباند و به راحتی تفکر کرد.

 

یوگا نیدرا چیست

کارکرد ذهن

این که افراد در چند هزار سال پیش (بیش از پنج هزار سال قبل) در ایران و هند به این نتیجه رسیدند که بدن و ذهن از افکار تاثیر می پذیرد بسیار جالب است. امروزه در روانشناسی بالینی در این مورد بحث های بسیاری شده است و به این نتیجه رسیدند که باید تمرینات ویژه ای برای ذهن وجود داشته باشد.

تمرینات ذهنی

این تمرینات شامل تمرین هایی است که ذهن را توسعه میدهند و یا تمرین های بازدارنده به این معنا که، فعلی را در شما کمرنگ و حتی خنثی میکنند و یا تمرین های پیوند دهنده که بین علومی که در ذهن و رفتاری که در ذهن است، ارتباط برقرار میکند.

برای انجام چنین تمریناتی باید جسم را بخوابانید، اگر جسم را نخوابانید، نمی توانید این تمرینات را انجام دهید. چون ذهن این قدر پراکندگی دارد و فرار میکند که هیچ وقت نمی توانید تمرین را به درستی انجام دهید.

یوگانیدرا و مدیتیشن

خیلی ها فکر می کنند، یوگانیدرا همان مدیتیشن است. یوگانیدرا مدیتیشن نیست. یوگانیدرا تفکر است، خلق شخصیت یا یک سمبل است و این کار را نمی توان در مدیتیشن انجام داد. شما در مدیتیشن فقط می توانید، به آگاهی وصل شوید. ولی این که این آگاهی چگونه در تک تک سلول ها جا خوش کند تا شما به شخصیت مورد نظرتان تبدیل شوید، در یوگانیدرا انجام می شود.

یوگانیدرا و یوگا

در فلسفه هشت گانه یوگا، شما با هشت وجه یوگا  روبرو می شوید. انجام این مراتب چندین و چند سال طول می کشد. ولی وقتی یوگانیدرا را انجام می دهید، خیلی زودتر به آن دسترسی پیدا می کنید. مثل این که بگوییم یک غذایی وجود دارد و شما از وسیله ای که می توانید به بهترین شکل آن غذا را بخورید، استفاده کنید.

مثلا یک غذایی برای خوردن نیاز به چنگال دارد، درست است که می توانید با قاشق و یا دست نیز این غذا را بخورید ولی بهترین شیوه خوردن با چنگال است. برای ذهن شما یوگانیدرا این گونه عمل میکند. یعنی با یوگانیدار بهتر خوراک ذهن تان را مهیا می کنید.

مابقی ابزارها برای مرحله آخر مثل مرحله پرداخت ( آخرین کاری که روی فلز انجام می دهند ) است. همه انگشترهای طلایی که در دست انسان ها است، اگر آن را درکارگاه ببینند هرگز انتخاب نمی کنند. چون پس از پرداخت شکل اصلی را به خود می گیرد.

پس دهارنا، دهیانا و خیلی از تکنیک های دیگر پرداخت و جلوه شخصیت است. قسمت ساخت و آن کارگاهی که ذهن و شخصیت تان در آن ساخته می شود یوگانیدرا است.

سال ها تجربه یوگانیدرا

یوگانیدار تحولی را برایتان ایجاد می کند که آزاردهنده نیست. من – گرند مستر ذاکرین – سه دهه است که یوگانیدرا را انجام می دهم. خیلی از تکنیک ها را کار کردم. حتی تکنیک هایی که برون ریزی های عجیب دارند، سخت و طاقت فرسا هستند. اما تغییر هم کار بسیار سختی است و ما بخاطر منفعتی که پشت این تکنیک ها است انجامش می دهیم.

یوگانیدرا هیچ برون ریزی و حتی سختی برای اینکه متحول بشوید ندارد و فقط درست انجام دادن یوگانیدرا است که در شما تحول ایجاد می کند.

اتفاقی است که در خلسه ای که خودتان برای خودتان ایجاد کردید می افتد. خیلی نادر هستند تکنیک هایی که شما بتوانید خودتان را وارد یک خلسه جسمانی بکنید و دست از جسم بکشید و بعد روی ذهن تان معماری انجام دهید. یوگانیدرا این توانمندی را دارد. این یک تکنولوژی فکر است که هزاران سال قدمت دارد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید