ارتباط نیدرا و یوگا

ارتباط نیدرا و یوگا

ارتباط نیدرا و یوگا

در این نوشته به تفاوت و ارتباط نیدرا و یوگا خواهیم پرداخت.

بدن و ذهن در ارتباط نیدرا و یوگا

در یوگا شما با بدن‌تان آشنا می‌شوید و به آنچه در بدن‌تان اتفاق می‌افتد آگاه می‌شوید ولی در نیدرا تک تک موارد  را می‌سازید و توانایی تغییر در افکار و بدن‌تان را دارید. تغییرات به این صورت است که می‌توانید یک سری از موارد را محدود کرده و موارد دیگر را گسترش دهید.

 فرآیند جریان نیدرا و یوگا

مراحل یوگا، از سر به ته است. یعنی شما از ابتدا شروع و مرحله به مرحله پیش می‌روید تا به ذهن و کنترل ذهن برسید. ولی در نیدرا مثل این است که مستقیم سراغ ذهن رفته و از آن جا شروع می‌کند. در یوگا تمرینات جسمی و ذهنی را انجام می‌دهید تا بتوانید جسم و ذهن‌تان را با هم یکی کرده و درکش کنید و با آن آگاهی ارتباطی بگیرید. ولی نیدرا اول ذهن را  می‌سازد و ناخودآگاه بقیه موارد درست می‌شود.

فرم آغازین تا پایانی

در یوگا شما با اخلاق (یاما – نیاما) شروع کرده با تمرینات بدنی (آسانا) ادامه می‌دهید. یعنی با فرم دنیای مادی شروع، سپس وارد فرم پرانیک و انرژتیک می‌شوید و بعد تعادل بین دنیای فیزیکی و دنیای انرژیتیک را تمرین می‌کنید و در انتها آرام آرام وارد دنیای آگاهی می‌شوید.

انرژی، در حالت تاماسیک دنیای مادی را شامل می‌شود که با انجام آساناها و رعایت اخلاقیات می‌توانید به راحتی به زندگی دنیوی بپردازید. در حالت راجاسیک و بینابینی دنیای انرژیتیک را شامل می‌شود که با پرانایاما و تکنیک‌های این چنینی آن را درک می‌کنید. در حالت ساتویک شما با تکنیک‌های پراتی آهارا، دارنا، دهارنا و جلوه متعالی آن آگاه شده و به آن می‌رسید.

یوگا ابزار و نیدرا معمار

در یوگا با این هشت وجه، به عنوان ابزارهای مورد نیاز آشنا می‌شوید. اما در نیدرا معماری را یاد می‌گیرید. دائم در حال نظاره دنیا هستی، خودت را در دنیای کبیر (دنیای بیرونی) می‌بینی و در نیدرا  به دنیای صغیر (دنیای درونی) رفته و موانع و مشکلات را اصلاح می‌کنید (تغییر می دهید). مثل اثری که هنرمند خلق می‌کند، عقب می‌ایستد و اثر را از دید ناظر نگاه می‌کند و بعد دوباره جلو رفته  و تصحیحش می‌کند.

تجربه کنید تا اتفاق بیافتد.

وقتی شما یوگا و یا نیدرا را انجام می‌دهید خیلی متفاوت است تا اینکه در موردش بنویسید و آدم‌ها را با خواندنش متوجه اینکه چه اتفاقی می‌افتد بکنید. تعریف کوه ها و آبشارها برای آدم‌هایی که در اتاق سیمانی زندگی می‌کنند و تا به حال طبیعت را ندیده‌اند هیچ معنایی نخواهد داشت.

این فقط یک شکل ظاهری است که خیلی هم قشنگ نیست و نمی‌توان ذهنیت افراد (با رنگ ها و عمق متفاوت) را متوجه آن کرد. وقتی تمرین را انجام می‌دهید تازه، کلمات معنای خودش را پیدا کرده و جانی دوباره می‌گیرد. مثلا وقتی نیدرا انجام می‌دهید و هدایت کننده یادآوری می‌کند که  به جسمت دقت کن که به خواب رفته است، شما یک دفعه متوجه می‌شوید که جسم‌تان واقعا خواب است و این شمایید که کاملا رها و آزاد هستید و بدون کمترین آزار و ممانعتی به راحتی می‌توانید فکر کنید. فکرتان را گسترش دهید، هر جایی که می‌خواهید بروید.

نتیجه را خواهید دید

همان طور که می‌دانید بازیابی و بهبود انعطاف بدنی، گسترش احساس رهایی و آرامش، افزایش قدرت بدنی و کاهش  درد، هماهنگی جسمی و روانی از فواید مهم یوگا است. به همین جهت بسیاری از پزشکان امروزه بیماران خود را به سمت یوگا و انجام تمرینات آن سوق می‌دهند و این در حالی است که روانشناسان مراجعین خود را به انجام تمرینات فکری و کار بر روی ذهن خود فرد تشویق می‌کنند.

بازیابی و بهبود هوشیاری، توسعه حافظه و خلاقیت، قدرت تصمیم گیری و مدیریت صحیح، هماهنگی فردی و اجتماعی و یکپارچگی درونی و بیرونی ازکارکرد های مهم نیدرا است که با انجام درست به آن دست خواهید یافت.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید