یاما در یوگا نیدرا

مقاله یاما در یوگانیدرا

یاما اولین قدم از هشت مرحله یوگا است که براساس فهم ترجمه، تسلط و مدیریت احساسات گفته میشود.

موضوعی که در همه مقالات یوگانیدرا باید به آن اشاره کرد این است که یوگانیدرا هشت مرحله یوگا را در خودش جای داده است . از این رو  یاما در یوگانیدرا  وجود دارد که آن مرحله،حس آرامی در یوگانیدرا معنا می شود که یک جنبه جسمی(بیولوژیکی) و یک جنبه روانی( سایکولوژیکی)دارد.

یاما در جنبه جسمی یوگا نیدرا

در جنبه جسمی، یوگانیدرا جزء دسته تمریناتی است که انجام دادنش سبب تصحیح ترشح هورمون میشود و اگر هورمونهای ترشح شده، تصحیح شوند یعنی رفتارها و احساساتی که به واسطه ترشح آن هورمونها در بدن ،سر میزند بعنوان یک فعل تنظیم و پالایش می شود و این اصلاح در رفتار ،فرد را در رسیدن به آگاهی و درک فلسفه وجودی هر موضوع کمک می کند که این همان کاتارسیس است .

هدف یاما در یوگانیدرا

کاتارسیس به معنای به تزکیه رسیدن و به فهم یک چیز رسیدن است که به عنوان هدفی روشن دنبال می شود.اینکه این موضوع مطرح شود که کاری را نباید انجام داد تا این که فرد به این درک برسد که چرا نباید آن کار را انجام داد،دو مقوله کاملا متفاوت است.

هنگامی که فرد به درک موضوعی برسد معنای زیبا و اتفاق بهتری رخ خواهد داد. این  همان حس آرامی ( جنبه فیزیکی ) در یوگانیدرا است؛ که بواسطه تاثیر بر بدن فیزیکی روی روان نیز اثر می گذارد. و حتی نمی توان تاثیر متقابل آن ،یعنی تاثیر روان روی فیزیک را در نظر نگرفت. اصولا هر چقدر که بدن وانهاده تر باشد، فرصت پیدا می کند که  بخش فیزیکی خود را بهتر تنظیم کند. هر چقدر در تلاطم باشد این فرصت کمتر است. مثل خواب معمولی که می تواند حکم یک تنظیم کننده بین تن و روان را داشته باشد.

یاما در جنبه روانی یوگانیدرا

در جنبه روانی یوگانیدرا ، تصویر سازی صحیح باعث می شود که دسته حرکتی رفتاری صحیحی در نیمه آگاه و ناخودآگاه  فرد ثبت شده که می تواند در دنیای بیرونی بعنوان یک رفتار بازدارنده منظور شود. مثلا اگر فردی شکارچی باشد و در یوگانیدرا برایش تصویرسازی انجام شود که فرد در شکارگاه اش به جای اینکه شکار کند ، شکار را دنبال می کند مثلا اگر پرنده ای جلوی فرد بنشیند آن را  دنبال می کند ، متوجه می شود این پرنده غذای جوجه هایش را پیدا می کند وبچه هایش را در لانه اش تغذیه می کند.

آنجا متوجه می شود که جفتش به دلیلی از بین رفته است و فقط خودش است که باید از بچه هایش مراقبت کند و باید جور جفتش را هم بکشد . پرنده باید تعداد بیشتری بال بزند همه جا را سرک بکشد تا بتواند غذای موردنیاز بچه هایش را به آنها بدهد. فرد این صحنه ها وجوجه های ناتوانی که فقط  غذا می خواهند را در تصویر سازی می بینید. مغز این تصویر سازی را با اتفاق بیرونی(شکار) که برای این آدم می افتاده را مقایسه میکند.

بعد از دیدن آن تصاویر ،تازه در فرد مقوله ای شکل می گیرد به عنوان کاتارسیس که در بالا به آن اشاره شد. اینجا است که فرد متوجه می شود پرنده ای که روی شاخه نشسته بود از شدت خستگی برای بال زدن زیاد و رفت و آمد به لانه اش آنجا نشسته بوده و خستگی در می کرده تا به بچه هایش برسد و از روی  سرخوشی نبوده  است.یوگانیدرا بجای اینکه مستقیما به فرد  تذکر بدهد که ” نکش و آزار نرسان “(یاما یا همان  باید ها و نباید ها) معنایش را در تصویرسازی مستتر کرده  و فرد آن معنا را درک می کند

بی آزاری ( آهیمسا) اولین بخش یاما در یوگانیدرا

حالا اگر فرد با انجام تمرینات یوگانیدرا  چند بار به طرق مختلف این تصویرسازی را داشته باشد  اولین وجه یاما یعنی آهیمسا را در یوگانیدرا کار کرده است و به این درک رسیده است بنابراین وقتی که می بیند یک گرگ یا خرسی از جایی عبور میکند، درک میکند که خانواده ای دارد و در حال گذراندن  زندگی طبیعی اش است.

بواسطه ی فلسفه یوگانیدرا فرد وادار می شود  از پورشا (آگاهی کلی)که در طبیعت وجود دارد پیروی کند و قوانین عالم را بفهد . وقتی قانون عالم را فهمید دیگر آن کار را انجام نمی دهد . نکته جالب در یوگانیدرا این است که با مثبت گویی فرد  از منفی های که قبلا انجام می داده، دست میکشد. یک تجربه مثبت به فرد باعث میشود  مغز بین حقیقتی که انجام داده (مثلا شکار ) و سایه ای که در ذهن ایجاد شده (درحین تمرین یوگانیدرا) فرقی نمی گذارد، جفتشان را بعنوان یک عمل کنار همدیگر می بیند بنابراین می تواند این کار درست را جایگزین کرده  و  از این پس آن را انجام دهد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید