پراتی هارا

پراتی هارا چیست

این مقاله از اهمیت پراتی هارا در مدیریت ذهن برای شما می گوید.

یک ادعایی وجود دارد که خانم ها می توانند هم زمان، چند کار را باهم انجام دهند. همین ادعا در مورد مردانی که رانندگی می کنند هم وجود دارد. مرد ها همزمان که در حال رانندگی کردن هستند، موسیقی گوش می کنند با تلفن حرف میزنند و حتی پشت تلفن یک معامله ای را جوش می دهند و با سرعت هم سبقت می گیرند.

کل این ادعاها به واسطه یک فرضیه ای بوده است که می گوید خانم ها، از دو نیمکره مغزشان هم زمان استفاده می کنند و آقایان هم هوششان نسبت به خانم ها بیشتر است. یعنی این تئوری قبل از این که حتی مبنای علمی داشته باشد، رد شده است. نه خانم ها از دو نیمکره مغزشون استفاده می کنند و نه آقایان هوشی سرشارتر از خانم ها دارند.

همه این موارد بر میگردد به این که، مغز آدم ها آیا برای کارهای متفاوت تربیت شده است یا نه و اگر تربیت شده به چه شکلی تربیت شده است؟

 نقش رادیکال های آزاد در مغز چیست؟

به طور کلی وقتی در بدن شما سوخت و سازی اتفاق بیوفتد یک سری زباله الکترونی و یا مولکولی و یا رشته شیمیایی به نام رادیکال های آزاد به وجود می آید. هر چقدر رادیکال های آزاد در مغز یک انسان زیادتر باشد، تعداد کارهایی که همزمان می تواند به آن ها فکر کند و آن ها را مدیریت کند، به شدت کاهش پیدا می کند. معادل سودای ناسالم در طب سنتی است. پس هر چقدر رادیکال های آزاد کمتر، کارایی مغز بیشتر است.

آدم هایی که کارایی مغزشان بیشتر است دو الی سه تا کار را، همزمان می توانند انجام دهند. اما هنوز نمی توانیم بگوییم آن ها را با یک درصد از مهارت و هوش انجام می دهند، ولی فقط می توانیم بگوییم تعداد کارهایشان بیشتر است.

شما کاری را انجام می دهید و یاد گرفته اید که به طور خودکار آن را انجام بدهید. مثل یک مادر یا یک همسر که شوهرش را باید آماده کند و حین این کار بچه کوچکش را هم باید شیر دهد، بچه دبستانیش را باید آماده کند که به مدرسه بفرستد و این ها همزمان اتفاق می افتد. بعدازظهر همه این کارها را به اضافه مهمان و چندین کار را با هم انجام می دهد.

لحظه ای که پرکار می شوید، چون زیربنای کارهایی که انجام می دهید، به نوعی است که از زمان جلو می افتید، پایه کارهای تان استرسی است. پایه استرسی مانند: راننده استرسی، مادر استرسی، معلم استرسی و میزبان استرسی. این که با عجله و تند کارها را انجام دهیم، ضریب خطای شما را افزایش می دهد. در هر کاری یک ضریب خطایی وجود دارد و نمی توانید بگویید خطا ندارید. در هر کاری خطا دارید.

اصولا افرادی که می گویند من چند کار را باهم انجام می دهم، زمانی که بهشون می گویی خطا دارید، هرگز نمی پذیرند و مثلا می گویند من هرگز در رانندگی تصادف نکردم. یعنی مقدار خطایش در رانندگی، هنوز منجر به این خطا نشده است. ولی شما خبر ندارید، آیا تمام نکاتی که همزمان باید در مورد بچه اش هم انجام دهد را، به درستی انجام داده است یا نه ؟

پژوهشگرها می گویند: مغز روی یک چیز می تواند متمرکز باشد و اگر روی چند چیز متمرکز باشد، روی یک چیز بیشتر از بقیه تمرکز دارد و روی بقیه چیزها به مراتب کمتر است. ولی این که با هیاهو شما بخواهید کار را انجام دهید، در نهایت این است که لحظه ای که یک کار را انجام می دهید، تمرکزتان از یک کار دیگر کم تر است. اگر این گونه نبود، قانون ممنوع بودن استفاده از موبایل ممنوع هنگام رانندگی، اصلا وجود نداشت.

در دسته کارهایی که شما روزانه انجام می دهید، اگر از قانون تکنیک های مدیریت ذهن استفاده کنید، مهارت انجام دادن و مدیریت چند کار را یاد می گیرید، نه این که شما ژنتیکی و بالقوه بتوانید این کار را انجام دهید. مثل خلبان ها که مهارت انجام چند کار را به طور همزمان در کابین را یاد می گیرند.

پژوهشگرها هم بر همین موضوع تاکید دارند و این مهارت به شرط این که ذهن را از پیرامون خودش که اطلاعاتش به دردش نمی خورد، روی همون چند کاری که اطلاعاتش مفید است متمرکز شود، کاملا قابل آموزش دادن است. این دقیقا شبیه یکی از تکنیک هایی است که ما توی مدیریت ذهن و یوگا به اسم پراتی هارا انجام می دهیم.

مزیت پراتی هارا چیست؟

کسانی که پراتی هارا کار می کنند، می توانند پروژه های کاری متفاوتی را همزمان باهم استارت بزنند، بدون این که توی آن دچار مشکل شوند. هر چقدر این پراتی هارا و تکنیک مدیریت ذهن بهتر اتفاق بیافتد این افراد می توانند موازی با هم، همه چیز را پیش ببرند. پراتی هارا یک مهارت کسب شدنی است و لزوما به طور ژنتیکی به شما نرسیده که بتوانید برایش فخر بفروشید. شما باید برای به دست آوردنش زحمت بکشید. چهار مرحله پراتی هارا را بگذرانید و تمرینات مداوم انجام دهید، تا بتوانید ذهن تان را همزمان روی چند پروژه، با همدیگر و به طور مسلط داشته باشید. 

مقالات بسیار زیادی راجب این که تکنیک های ذهن باعث افزایش هوش می شود وجود دارد، اما مقاله ای که بگوید شما بدون انجام دادن و بدون اکتساب کردن تکنیکی، فرد موفقی هستید و در ذهن تان چند قسمت عجیب و غریبی دارید، در دنیا اصلا وجود ندارد. بنابراین مهم ترین کار این است که شما دست از دفاع کردن فرضیه هایی که توی همان لحظه اول باطل بودند بردارید و به دنبال تکنیک های نابی که این کار را برایتان انجام می دهند بروید.

این تکنیک اختصاصا به مدیران موسسه ها، مدیران کارآفرین و مدارس، مدیری که در زیردستش تعداد آدم ها و نیروی انسانی زیادی وجود دارد، توصیه می شود. این افراد با استفاده از تکنیک های مدیریت ذهن و مدیتیشن به خصوص پراتی هارا می توانند عملکرد مغزی خود را بهبود دهند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید