آسانای یوگانیدرا

آسانای یوگا نیدرا

آسانای یوگانیدرا

در همه سبک های یوگا اعتقاد بر این است که انجام سه آسانا شامل: ایستادن، خوابیدن (آسانای یوگانیدرا) و نشستن بسیار سخت است.

سه آسانایی که هر روز، همه افراد در دنیا انجام می‌دهند اما همه  از درد کمر، دست و پا درد و  اختلال خواب رنج می‌برند.

شاواسانا، آسانای یوگانیدرا:

خوابیدن (شاوآسانا) یکی از مهم ترین آساناهاست و در یوگانیدرا به عنوان تنها آسانایی است که استفاده می‌شود. کما اینکه  آسانا کودک و آساناهایی که خوابیده و  فرد در آن راحت و  برای ریلکس کردن مناسب است را می‌توان برای یوگانیدرا انجام داد اما آسانای مادر که در یوگانیدرا انجام می‌شود شاوآسانا است. سخت ترین و متفاوت ترین آسانا.

آنچه هنگام آسانای یوگانیدرا در اندام ها اتفاق می‌افتد:

در هر آسانا قسمتی از بدن اکتیو (فعال) و قسمتی از بدن پسیو (رها) است. این اکتیو و پسیو بودن در کنار همدیگر، مجموعه ای را فراهم می‌کند تا فرد بتواند یک آسانا را انجام دهد. شاوآسانا تنها آسانایی است که در آن هیچ قسمتی از بدن اکتیو نیست و برای  انجام آن باید تمام بدن را ریلکس کرد. این آسانای یوگانیدرا به طوری انجام می‌شود که در هیچ در ماهیچه ایی، به طور ارادی انقباض وجود نداشته باشد و فقط ذهن است که اکتیو (در حال فعالیت) است.

بنابراین در بخشی از یوگانیدرا، خود فرد با یک نظم و ترتیب خاصی بدنش را چک میکند تا بتواند گرفتگی ها را رها کند و این کار را آن قدر تکرار می‌کند تا تمام تنش هایی که در بدن وجود دارد رها شود.

شاید همه ادعا کنند که می‌نوانند به راحتی بدنشان را رها کنند، اما وقتی در یوگانیدرا بدن را رها می کنند، تازه متوجه این موضوع می‌شوند که بدنشان آن قدر هم که فکر می‌کردند رها نمی‌شود و واقعا باید برای اینکار تمرین کنند.

هر چقدر بدن رهاتر و انقباضات کمتر باشد بیشتر متوجه این موضوع (انقباض های موجود) خواهند شد و این به خاطر این است که هر چه تعداد انقباضات کمتر باشد، ترشح هورمون نرمال تر انجام شده و حسگرها دقیق تر کارشان را انجام می‌دهند.

شاواسانا در یوگانیدرا

 آنچه هنگام آسانای یوگانیدرا در مغز اتفاق می‌افتد:

وقتی بدن منقبض است، مغز فکر می‌کند فرد هیجان احتیاج دارد. پس مغز آدرنالین بیشتر و کورتیزول بیشتر ترشح می‌کند. حال آن که بدن فرد فقط دچار گرفتگی شده و اگر فرد بخواهد بخوابد مغز این را متوجه نمی‌شود. چون بدن دچار گرفتگی است و هورمون متناسب با گرفتگی را ترشح می‌کند.

مغز فکر می کند کار درست را انجام داده و کاری به این ندارد که شب است و یا فرد می‌خواهد بخوابد.

اگر شما انقباضات را رها نکنید هورمون آرام‌بخش ترشح نمی‌شود. وقتی هورمون آرامش‌بخش ترشح نشود فرکانس مغزی پایین نمی‌آید و هورمون خواب ترشح نمی‌شود.

بنابراین برای یک سوم تمام زندگی، یعنی هشت ساعت خواب در هر بیست و چهار ساعت شبانه روز فقط در یک آسانا وجود دارد که باید به شدت در آن تبحر پیدا کرد و مابقی آساناها برای دو سوم دیگر عمر(مابقی بیست و چهار ساعت)، نیاز است. ولی شاواسانا اختصاصا برای یک سوم زندگی فرد لازم است.

اهمیت رهایی در آسانای یوگانیدرا:

فکر کنید دو هزار و صد آسانا وجود دارد و فقط یکی از آن‌ها برای یک سوم زندگی فرد نیاز است. به همین دلیل است که این آسانا اهمیت خاصی پیدا می‌کند. شاید برخی از افراد از دور، برای آن جک بسازند و بگویند من عاشق یوگانیدرا هستم چون همه در آن دراز می‌کشند و این بهترین ورزشی است که همیشه دنبالش بودم؛ ولی وقتی درست در موردش فکر کنند متوجه خواهند شد کار خیلی سختی است.

حقیقت این است که اگر بتوانند درست دراز بکشند، واقعا موفق شده اند. اما افراد نمی‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند  و همیشه ذهنشان در جای دیگری است.

افراد در اوج  تمرینات یوگانیدرا که همیشه تجربه کردند به یک باره متوجه می‌شدند که عضلات صورت را رها نکردند. عضلات دور لب‌ها و دور چشم‌ها هنوز منقبض است و باید دوباره شروع به رهاسازی کنند. در این حال خود فرد متوجه می‌شود‌‌، که هنوز یک جایی از بدنش دچار گرفتگی است. یعنی عضله هنوز در اختیار فرد است و او باید آن را رها کند. اگر حواس فرد از آن قسمت پرت شود، خودش را دچار گرفتگی می‌کند و بعد فرد دوباره باید به آن آگاه شود و رهاسازی را انجام دهد.

انتخاب نوع آسانای یوگا نیدرا مناسب با ویژگی های فردی:

پس آسانا به تعداد کم اما بسیار حیاتی در یوگانیدرا وجود دارد. اصولا وقتی فرد یوگانیدرا انجام می‌دهد، می‌تواند یکی از آساناهایی که در حالت خوابیده است ( به پشت یا به رو و یا به پهلو ) را انتخاب کند و مقداری بیشتر از زمان یوگانیدرا در آن حالت بماند و مراحل یوگانیدرا را انجام دهد.

مثلا فرد می تواند به پهلو دراز بکشد و یک پا را  دراز کند و یک پا را در شکم جمع کند ( یا همان حالت کودک) و می بیند بیست دقیقه یوگانیدرا دارد که می تواند تا چهل دقیقه راحت در این وضعیت باشد. پس این آسانا را برای آسانای یوگانیدرا انتخاب می کند.

پس لزوما همه طاق باز نمی‌خوابند که به کمرشان فشار بیاید. (به خصوص آن هایی که مشکل کمر یا زانو دارند.) این گونه نوع آسانای یوگانیدرا انتخاب می‌شود. ولی آسانای یوگانیدرا از این مثالی که زده شد عجیب و غریب تر نیست.

نکته آسانای یوگانیدرا:

نکته قابل توجه این است که یوگانیدرا نباید هیچ وقت با چشم باز و در حال انجام کاری با مهارت ذهنی بالا ( مثل رانندگی) انجام شود. و این به خاطر این است که فرد فقط حالت خواب آلودگیش را می‌گیرد.

یوگانیدرا با آسانای خودش و در جای خودش باید انجام شود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید