خواص آیورودا

خواص آیورودا

خواص آیورودا

این که خواص آیورودا چیست سوال درستی نیست. آیورودا یک دارو یا خوراکی مشخص نیست که بگوییم چه خاصیت‌هایی دارد. همان طور که در مقاله «آیورودا» گفتیم آیورودا یک سیستم درمانی کل نگر است که از دوران هند باستان وجود داشته و به ما رسیده است. این طب کل نگر، هر فرد را مجموعه‌ای یکپارچه و متشکل از جسم، ذهن و آگاهی می‌داند و با توجه به آن توصیه‌هایی را برای حفاظت و سلامت هر فرد ارائه می‌دهد. اما در این مقاله به این می‌پردازیم که سبک زندگی که در آیورودا توصیه می‌شود، چه خواصی دارد و مواردی که آیورودا را به عنوان یک طب کل‌نگر خاص می‌کند چه هستند.

لذت‌بخش بودن

اگر شما هم جز افرادی باشید که از نوشیدن یک دمنوش گرم در عصر‌های سرد زمستان لذت می‌برید یا دوست دارید که از لحاظ جسمی و روانی با حالتی ریلکس و آرام به خواب بروید و خواب عمیقی را تجربه کنید آیورودا برای شما سرشار از تجربیات لذت‌بخش خواهد بود. آیورودا در کنار این که به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی شما کمک می‌کند پر از تجربه‌های آرامش‌بخش و رضایت‌بخش است.

آرامش

در آیورودا توصیه می‌شود هر فرد تنش‌های فیزیکی و روانی که در طول روز برای او ایجاد شده است را در همان روز برطرف کند. این کار باعث می‌شود که به مرور زمان تنش‌های جسمی و روانی روی هم انباشته نشوند. هم‌چنین تجربه آرامش تجربه‌ای دلنشین است. اگر شما قبل از خواب ذهن و بدن خود را ریلکس کنید خواب عمیق‌تری هم خواهید داشت و فردا با انرژی و نشاط بالاتر بیدار می‌شوید.

در آیورودا تمریناتی تحت عنوان ریلکسیشن به افراد یاد داده می‌شود که شامل تمرینات مدیتیشن و تمرینات پرانایاما است. و افراد می‌توانند با انجام آن‌ها تنش‌ها و اضطراب خود را برطرف کنند.

کل‌نگری

     یکی از ویژگی‌های مهم آیورودا کل‌نگر بودن است. در آیورودا بدن یک مجموعه به هم پیوسته است و نمی‌توان به هر عضو به صورت جداگانه نگاه کرد و جداگانه آن را درمان یا پاکسازی کرد. و در کنار این بدن که خودش یک مجموعه به هم پیوسته است ما ذهن و آگاهی هم داریم که همگی در کنار هم ما را شکل می‌دهند و به هر سه آن‌ها در آیورودا توجه می‌شود. بنابراین زندگی براساس توصیه‌های آیورودا می‌تواند بر همه جنبه‌های زندگی ما تاثیرگذار باشد و در همه بخش‌ها باعث افزایش بهره‌وری ما شود.

سبک زندگی

     آیورودا سیستمی است که بر ساخت و پرورش یک سبک زندگی سالم تاکید دارد. در سبک زندگی‌ای که در آیورودا معرفی می‌شود برای هر فردی با توجه به تیپ ذهنی-بدنی و دوشاهای او و همچنین میزان سم موجود در هر دوشا روتین‌های خاصی تعریف می‌شود. به صورت خلاصه روتین به معنی اعمالی است که فرد به صورت منظم در یک زمینه خاص مانند سلامتی یا اقتصادی انجام می‌دهد. در آیورودا هم برای ساعات مختلف در روز روتین‌های خاصی تعریف شده است. مثلا روتین صبحانه، روتین روزانه، روتین شب. هر کدام از این روتین‌ها مجموعه اعمالی را شامل می‌شوند که که باعث بهبود بهره‌وری در طول روز، آرامش بیشتر، خواب بهتر و به طور کلی افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شود. این روتین‌ها توصیه‌هایی عمومی دارند و در کنار آن‌ها برای هر فرد هم با توجه به وضعیت منحصر به فرد او توصیه‌های خاص هم وجود دارد.

     مراقبت از سلامتی با توجه بر تغذیه و مواد غذایی که مصرف می‌کنید، انجام حرکات ورزشی، سلف ماساژ یا ماساژ دادن خود، مدیتیشن کردن برخی از مواردی هستند که در روتین‌های آیورودا به آن‌ها اشاره می‌شود. مجموعه‌ای روتین‌ها و اعمالی که هر فرد انجام می‌دهد باعث ایجاد یک سبک زندگی می‌شود که او را به سمت تعادل، سلامتی و شادابی می‌برد.

پیش‌گیری

     در آیورودا مفهومی داریم به نام عدم تعادل در دوشا‌ها. چیزی که باعث عدم تعادل در دوشا می‌شود کم و زیاد شدن مقدار طبیعی دوشاها یا وجود سم در آن است. نکته‌ی مهم این است که عدم تعادل و ایجاد سم یک مرحله قبل از ایجاد بیماری است. در صورتی که مقدار سم کم باشد فقط باعث عدم تعادل در دوشا می‌شود. اما اگر این شرایط برای مدت طولانی وجود داشته باشد و فرد برای مدتی طولانی سبک زندگی ناسالم داشته باشد مقدار سم زیاد شود عدم تعادل هم افزایش یافته و باعث ایجاد بیماری می‌شود. با این توضیحات عدل تعادل یک مرحله قبل از ایجاد بیماری است. ما در آیورودا می‌توانیم عدم تعادل را تشخیص دهیم و بنابراین می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماریی که در اثر سبک زندگی ناسالم به وجود می‌آید جلوگیری کنیم.

تشخیص

     حتما برای شما هم پیش آمده است که مدتی به صورت غیرطبیعی بی‌حال و بی‌حوصله باشید. یا این که انرژی لازم برای انجام دادن کارهایتان را نداشته باشید. اما در عین حال بیماری خاصی هم نداشته باشید. در این صورت ممکن است شما از نظر پزشکی مشکل خاصی نداشته باشید اما از منظر آیورودا به این احتمال می‌پردازیم که شاید عدم تعادل در دوشاهای شما به وجود آمده است اما نه به میزانی که باعث ایجاد بیماری در شما شود.

     همان‌طور که در بخش بالا گفتیم پیش‌گیری یکی از ویژگی‌های مهم در آیورودا است. اما برای این که بتوانیم پیش‌گیری کنیم باید بتوان عدم تعادل را قبل از ایجاد بیماری‌های حاد تشخیص داد. در آیورودا هر فرد می‌تواند با بررسی حالات جسمی و روانی خود تا حدودی به عدم تعادل در دوشاهای خود پی ببرد. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید در مقالات مرتبط با دوشاهای واتا، پیتا و کافا برخی از عوامل ایجاد سم در هر دوشا و علائم عدم تعادل را مطالعه کنید و خودتان وضعیت دوشاهایتان را به صورت مداوم بررسی کنید. اما برای شناخت دقیق تیپ بدنی یا دوشای خود و تشخیص مقدار دقیق سم در هر دوشای خود می‌توانید از «پرسش‌نامه جامع آیورودا» استفاده کنید.

خواص آیورودا چیست
خواص آیورودا

قدمت و پیشینه تاریخی

     همان‌طور که در مقاله «آیورودا» گفتیم آیورودا یک سیستم درمانی است که از زمان هند باستان به ما رسیده است و گفته می‌شود قدمت آن چیزی در حدود 5000 تا 6000 سال قبل است. بسیاری از افراد معتقد هستند که آیورودا قدیمی‌ترین طب کل‌نگر در جهان است اما جدای از این از آن‌جایی که هند در مسیر جاده ابریشم بوده است و کاروان‌های تجاری در مسیر خود از این کشور عبور می‌کرده‌اند این طب در تمام دنیا گسترده شده است و بر مکاتب پزشکی در تمام دنیای باستان تاثیرگذار بوده است.

در این مقاله سعی کردیم که برخی از خواص سبک زندگی براساس اصول آیورودا را توضیح دهیم. درصورتی که این مقاله برای شما مفید بود یا سوالی برای شما پیش آمده است می‌توانید زیر همین مقاله نظرات خودتان را ثبت کنید تا ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید