یوگانیدرا عمق و ارتفاع

مقاله عمق و ارتفاع

یوگانیدرا عمق و ارتفاع

این تمرین یوگانیدرا، عمق و ارتفاع هم از مجموعه تمرینات متضاد است که به سوژه کمک می‌کند تا در امور زندگی در حالت تعادل باقی بماند.

لزوم این تمرینات چیست؟

تمرین یوگانیدرا عمق و ارتفاع از تمریناتی است که باعث می‌شود شما در زندگی از یک حدی عمیق‌تر و یا سطحی‌تر نباشید.

این تمرین یوگانیدرا با تنظیم تفکرتان به شما این امکان را می‌دهد که در هر چیزی بیش از اندازه عمیق و یا بیش از اندازه سطحی نگر نشوید. در طول زندگی، هیچکس به ما یاد نداده در رابطه با انجام امور ذهنی خودمان ( مانند تفکر کردن ) چقدر باید به یک موضوع، راهکارهای ممکن و حل آن مسئله فکر کنیم. ما بر اساس الگویی که در اطرافمان داشتیم این کار را انجام داده‌ایم .این الگو بر اساس رفتار افراد خانواده، مدرسه و جامعه بوده است.

آیا الگوی‌های اکتسابی ما درست بوده است؟

اگر الگویی که ما از فکر کردن، عمیق بودن و یا سطحی بودن در زندگی برداشت کرده‌ایم خود حقیقی ما نباشد و فقط اکتساب ما از محیط اطراف‌مان باشد ما را به هدف‌مان می‌رساند؟

به این فکر کنید که ما بر اساس چیزی که کسب کردیم و نمی‌دانستیم درست و یا غلط است زندگی خود را پیش بردیم. اگر جور دیگری فکر می‌کردیم و یا کمی عمیق‌تر فکر می‌کردیم و حتی به جای خیلی عمیق شدن کمی سطحی‌تر فکر می‌کردیم. آیا این گونه زندگی بیشتر بر وفق مرادمان نبود؟ این یکی از دهه‌ها دلیلی است که ما عمق و ارتفاع را به عنوان یک متضاد باید انجام دهیم.

حالا این سوال که چرا باید بعضی از کارها را عمیق و یا سطحی در نظر بگیریم؟

در زندگی هر کدام از ما معماهایی توسط کائنات در نظر گرفته شده است. ریتم زندگی هر کدام از ما به طور مدام در حال بالا و پایین و سخت و آسان شدن است. گاهی نیاز به تمرکز و تفکر زیاد و عمیق شدن در همه امور داریم تا بتوانیم آن معما را حل کنیم و جایی دیگر کاملا احساس سبک بودن، ساده فکر کردن و عمیق نشدن باعث می‌شود ما آن مرحله را پشت سر بگذاریم و این مکرر اتفاق می‌افتد.

این‌که ما این توانایی را داشته باشیم در هر جا به همان شکلی که باید کار را انجام دهیم آن چیزی است که در انجام دادن یک تمرین یوگانیدرا عمق و ارتفاع حاصل می‌شود.

چرا در تمرینات یوگانیدرا اول عمق و بعد ارتفاع را کار می‌کنیم؟

مثل هر تمرین یوگانیدرا متضاد دیگر، تمرین عمق و ارتفاع هم اول عمق و بعد ارتفاع اتفاق می‌افتد.

دلیل آن هم این است که مانند مقاله قبلی(تمرینات یوگانیدرا-سنگینی و سبکی) رفتن به عمق کار سختی است بنابراین کسی که موفق می‌شود به عمق برود جایزه‌اش این است که به سطح بیاید و احساس سبکبالی کند. اما اگر  این تمرین را برعکس انجام می‌دادیم، کسی که می‌توانست خودش را سبک بکند حالا جایزه‌اش این بود که به شدت عمیق و سنگین شود!

به همین دلیل تقدم و تاخر این دو تکنینیک را به این شکل پشت سر هم گذاشتیم که اول عمق را تجربه کند و جایزه‌اش از لحاظ مغزی و همان شرطی شدن کلاسیک این به سطح آمدن و سبکبالی باشد.

نکته ی ناپیدای تمرین

نکته‌ای وجود دارد که در  تمرین یوگانیدرا متضادها می‌بایست از پنج حالت استفاده کنیم. مثلا در این تمرین باید بگوییم حالت عادی، حالت عمیق شدن، حالت عادی، حالت به ارتفاع رفتن و حالت عادی.

در تمرین یوگانیدرا، عبارت حالت عادی را که سه بار بین این دو عبارت متضاد تکرار می‌شود را هیچ گاه نمی‌گوییم و در این تمرین مستتر است. این عبارت هیچ‌گاه گفته نمی‌شود ولی به معنای این نیست که وجود ندارد. در تمام متضادها این حرکت سینوسی وجود دارد و بعد از تمرین خارج می‌شویم.

چند بار تمرین را تکرار کنیم؟

تعداد انجام دادن تمرین مثل مقاله قبلی بیست و یک بار است با در نظر گرفتن این‌که می‌تواند هفت روز و روزی سه بار، یا بیست و یک روز، روزی یک بار  انجام شود تا حداقل نتیجه را نشان دهد.

اما همین حداقل نتیجه در زندگی شما تاثیر مثبت فراوانی خواهد داشت. برای انجام دادن تمرین بهتر است از آن چه در مقاله تمرینات یوگانیدرا- سنگینی و سبکی اشاره کردیم پیروی کنید تا ده ها سال زندگی همراه با شادی و خوشی داشته باشید.

این تمرینات برای چه کسانی مناسب خواهد بود؟

بر اساس تجربه شخصی گرند مستر ذاکرین، با انجام این تمرین عملکرد بهتری در تمرینات با آب، تمرینات سقوط آزاد و یه طور کلی تمریناتی در عمق و ارتفاع اتفاق می‌افتد، همخوانی بهتری داشته و بر اساس بازخورد اشخاص در سال‌های متمادی تدریس، سوژه‌ها توانستند به ترس هایشان اعم از ترس‌های فیزیکی مانند شنا کردن در یک استخر عمیق و یا شنا کردن در دریا، پرواز کردن و سوار شدن تله کابین  غلبه کنند و با دردها و ترس‌های ذهنی مقابله کنند.

مثلا اگر موردی اتفاق افتاده به جای اینکه در آن عمیق شوند و انجامش دهند معمولا از آن اتفاق فرار می‌کردند. اما بعد از انجام تمرین نتیجه این بوده است که در اتفاق عمیق شدند و برای آن موضوع راه چاره پیدا کردند.” این نتیجه بالینی پانزده سال انجام تمریناتی است که شاگردان من طی سال‌ها و زمان‌های متفاوت انجام دادند و هنوز هم  تمرین یوگانیدرا متضادهایی که برای انجمن یوگا ضبط شده بین مربی‌ها و شاگردهای یوگا دست به دست می‌شود.”

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید