دارچین

خواص دارچین

دارچین

دارچین یکی از متداول ترین گیاهانی است که به واسطه بو و خاصیتش به عنوان ادویه در غذا ها استفاده می شود. از خواص دارچین در درمان های مکمل گیاهی به وفور استفاده می شود.

نام علمی Elettaria cardamomum
نام سانسکریت الا (Ela)
نام چینی شارن (Sharen)
تیره برگ بو (Lauraceae)
بخش مورد استفاده دانه
مزه و انرژی گیاه تند، شیرین / گرم
تاثیر بعد از هضم(ویپاکا) تند / VK- ، P+ (اگر افراطی مصرف شود)
بافت تحت تاثیر پلاسما، خون، مغز استخوان و بافت عصبی
دستگاه تحت تاثیر دستگاه گوارش، تنفسی، گردش خون، عصبی
خواص محرک ، خلط آور، بادشکن، مقوی معده، معرق
احتیاط زخم های گوارشی، پیتای بالا در تیپ های بدنی
نحوهﻯ آماده سازی دم کرده (نجوشانید)، پودر (100 تا 250 میلی گرم)، جوشانده با شیر
موارد تجویز انواع سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، آسم، خشونت صدا، از دست دادن حس چشایی، جذب بد غذا، سوء هاضمه

رویش گیاه دارچین:

دارچين درختچه­ ای است كوچك، هميشه سبز، بـه ارتفاع 5 تا 7 متر كـه از تمـام قسـمت هـای آن بـوي مطبـوع استشمام مي شود. برگ اين درخت سبز تيره و گل هاي سـفيد مايل به زرد آن در فاصله ماه هاي بهمن تا اوايل فروردين ظاهر مي شود. دارچين بومي سريلانكا و جنوب هند اسـت و پوسـت خشك شده دارچين به صورت قطعات لوله اي شكلي است كـه سطح خارجي آن ها حنايي رنگ و سطح داخلي به رنگ قهوه اي تيره مي باشد.

دارچین در دوران گذشته:

گیاه دارچین یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی در جهان به شمار می رود که در چین عمر آن به 4000 سال می رسد. از خواص دارچـــین در طـــب ســـنتی، استفاده به عنـــوان نیرودهنده، مسکن، ضد اسپاسم، ضد التهاب و کـاهش دهنده درد قاعدگی استفاده می شود. از دیدگاه طب سنتی ایرانی، این گیاه دارای خاصیت پادزهری برای سموم مختلف محیطی بوده و باعث کاهش علایم افسردگی می‌‎شود.

ترکیبات شیمیایی دارچین:

پوست دارچين داراي 0/5 – 2/5 درصد اسانس که شامل بـيش از 50 تركيب مختلف است و از این ترکیبات % 65 – 80 آن را سـينام آلدئيـد تشكيل مي‌دهد. ساير تركيبات آن سيناميك اسـيد، تركيبـات فنلي مانند اوژنول، فلاندرن و سافرول، تركيبات ترپنـي ماننـد ليمونن و لينالول، ترانس سينام آلدئيد، تانن، كومارين، رزيـن، تركيبـات فنيـل پروپـاني مثـل هيدروكسـي سـينام آلدئيـد و مانيتول هستند، كه طعم شيرين دارچین به علت وجود مانيتول است.

خواص گیاه دارچین

تاثیرات دارچین و درمان بیماری ها:

اين گياه از نظر درماني داراي اثرات آنتي اسپاسـموديك، ضـد نفخ، ضد اسهال، آنتي باكتريال، خنك كننده و ضد انگل است. صرف مرتب دم‎ کرده دارچین برای درمان سینوزیت‌های مزمن و سرفه های خلط‎ دار و همچنین تقویت حافظه بسیار مفید است. صرف مرتب دارچین (اما به میزان مناسب) باعث تقویت قلب، مغز و کبد می‌شود و در بهبود اختلالات قلب و عروقی موثر است.

سینامالدئید و اپیکاتشین دو ترکیب موجود در دارچین هستند که برای مقابله با آلزایمر بسیار مفید هستند، این ترکیبات از ایجاد تغییرات در سلول های عصبی پیشگیری می‌کند.

همچنين از خواص دارچین براي درمان بي اشتهايي، كوليت روده، اسهال اطفـال، سرماخوردگي، آنفولانزا و به خصوص براي كوليت همراه با نفخ و اختلالات گوارشي همراه با تهوع استفاده می‌شود. دارچـين داراي فعاليـت آنتـي اكسيداني بالا بوده و روغن موجود در آن داراي خـواص آنتـي باكتريايي مي‌باشد.

مقدار مصرف مجاز روزانه پودر دارچین 2 الی 4 گرم است.

2 تا 4 گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه نموده و 20 دقیقه به حال خود می گذاریم. بهتر است درب ظرف بسته باشد؛ سپس  دم کرده را صاف کرده و آن را مصرف کنید. دم کرده برای درمان اسهال، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید است.

خواص دارچین:

ضد درد، ضد حساسیت، کاهش فشار خون، لارو کش، ضد اسهال، ضد تهوع، ضد اسپاسم، آرام بخش، ضد لوسمی، ضد تب، ضدعفونی کننده، مقوی معده، ضد ویروس، قابض، حشره کش و بی حس کننده

دارچين توسط محققين زيادي به عنوان منبع مناسبی از تركيبات ضد قارچي و  ضد باكتريايي شناخته شده است.

دارچین در طب آیورودا:

در آیورودا آمده است که خواص دارچین برای تقویت و متعادل ساختن گردش خون (ویانا وایو) موثر است. هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا معرق و خلط آور خوبی است. دارچین به خصوص برای کسانی که ضعیف جثه هستند، یک تقویت‌کننده عالی است. دارچین ضد درد دندان و گرفتگی ماهیچه است، قلب را قوی کرده، کلیه ها را گرم می‌کند.

همانند زنجبیل، یک داروی عمومی است و کمتر از زنجبیل، پیتا را برانگیخته می‌کند. کیفیت آن ساتوایی و برای افراد واتایی نوشیدنی خوبی است. به همراه هل و مورد ترکیب “سه گیاه معطر” را می دهد که به هضم غذا، تقویت سامانا وایو و جذب دیگر داروهای گیاهی کمک می کند. این ترکیب مانند ترکیب تریکاتو (زنجبیل، فلفل سیاه و پیپالی) در اغلب داروهای آیورودایی یافت می شوند.

احتیاط : مصرف بیش از حد و مستمر دارچین باعث افزایش پیتا، اختلالات خونی و خون‌ریزی می­‌شود و آلرژی زا است.

دارچین

دارچین در طب ایرانی:

 دارچین در طب گیاهی ایرانی نیز یک داروی موثر محسوب می شود که منضج نیز هست، یعنی اخلاط مضر را به خلط مفید تبدیل می‌سازد و نیز یک نشاط آور قوی است. برای کسانی که از افسردگی مزمن رنج می برند بسیار توصیه می‌شود که به راحتی در هر عطاری یافت می شود. برای بهره بردن بیشتر از خواص دارچین بهتر است چوب دارچین را گرفته و به مقدار نیاز هر روز، پودر کنید.

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید