مدیریت خشم

مقاله مدیریت خشم

مدیریت خشم

در این مقاله از 5 مسیر خشم و راهکارهایی برای مدیریت خشم به وسیله‌ی قوانین یوگا برایتان صحبت می‌کنیم.

چرا ما انسان‌ها خشمگین می‌شویم؟

عصبانیت می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، اما 5 دلیل در اکثر آدم‌ها مشترک است.

پنج دلیل مشترک در عصبانیت

  • ما فکر می‌کنیم هر اتفاقی یک فاجعه است.

این موضوع روند عصبانیت ما را خیلی تند و سریع می‌کند.

فاجعه بار دیدن هر چیزی سطح استرس و عصبانیت را بالا می‌برد. در این گونه مواقع یوگا به ما می‌آموزد با تنفس‌های آرام و عمیق خودمان را کنترل و به حل شدن مشکل فکر کنیم. همیشه به خودمان یادآور شویم هیچ چیز فاجعه بار نیست.

  • سیاه و سفید دیدن دنیا

برای فائق شدن بر مشکل مدیریت خشم تمرین سکوت بسیار کمک کننده است. در سکوت به جنبه‌های مختلف زندگی نگاه کنیم، تا متوجه رنگارنگی و تنوع در آفرینش و همه چیز شویم.

  • بدبین بودن

وقتی ما به عملکرد خودمان و افرادی که کاری را به آن‌ها واگذار می‌کنیم بدبین باشیم، استرس و عصبانیت در ما ایجاد می‌شود. علت بدبینی می‌تواند شکست‌ها و ناکامی‌هایی باشد که ما در طول زندگی تجربه کردیم.

یوگا به ما یاد می‌دهد با جهل و نادانی پا در این دنیا گذاشتیم و هر اتفاقی یک تجربه برای آموختن است، و ما از هر اتفاقی و پیش آمدی درس می‌گیریم.

بدبین بودن با این تفکر یوگایی از بین می‌رود یا مدیریت خواهد شد.

  • عدم انتقاد پذیری

دلیل عدم انتقاد پذیری پر شدن ظرفیت ما از استرس‌ها است. به واسطه تمرینات یوگا استرس‌ها و اضطراب‌ها بی‌نهایت کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه آن می‌توانیم ظرفیت وجودی خود را بالا ببریم و در مقابل تصمیمات و اتفاقات اطرافمان پذیراتر باشیم.

  • خودشیفتگی

اگر ما براساس جریان فکری خاصی که در ذهنمان است. بتوانیم برای چند فصل و یا چند روزی با موفقیت کار و زندگی خود را پیش ببریم، دچار حس خودشیفتگی می‌شویم و این موضوع زمانی به اوج می‌رسد که ما به واسطه تفکراتمان چند قدم با موفقیت برداشتیم اما در اطراف ما انسان‌های دیگر شکست را تجربه کردند.

اگر در اطراف خود شکست را ببینیم این خود شیفتگی در ما زیاد و زیادتر می‌شود. یوگا به ما یاد می دهد در اوج ناراحتی هیچ وقت امید را از دست ندهیم و در اوج خوشحالی هیچ وقت خودشیفته نباشیم. در اوج سرما همیشه به آمدن فصل گرم فکر کنیم و بالعکس.

نکته آخر

اگر زندگی را با تمام تلاطم‌ها درک کنیم، یاد بگیریم زندگی تجربه کردنی است و موفقیت در زندگی براساس تفکر تجربه گرایی است، این باعث مدیریت خشم به واسطه قوانین ساده یوگا می‌شود.

البته آنچه در یوگا و آیورودا به عنوان نکات اخلاقی و اجتماعی یا ویژگی‌های شاخص برای افراد در نظر گرفته شده ،براساس مبانی و ساختاری که در طبیعت وجود دارد است. در یوگا و آیورودا چیزی خارج از طبیعت وجود ندارد. با نگاه کردن به طبیعت درس‌های آموزنده‌ای برای اصلاح سبک زندگی می‌توان گرفت.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید