گوی های کنفسیوس

گوی های کنفوسیوس چیست

گوی های کنفسیوس

گوی های کنفسیوس

در این مقاله‌ی کانون پرورش تن و روان قصد دارم شما را با گوی های کنفسیوس آشنا کنم. شاید این گوی ها را پشت ویترین مغازه ها دیده باشید. گوی هایی که اسرارآمیز هستند و قصه جالبی دارند.

در این مقاله می خواهم درباره گوی های کنفسیوس فلزی و سنگی صحبت کنیم. قدمت این گوی های اسرارآمیز به هزار دوم قبل از میلاد می رسند. اسناد بسیار زیادی دال بر استفاده از این گوی ها وجود دارد.

دسته بندی گوی های کنفسیوس

گوی های کنفسیوس حدودا چهار دسته متفاوت دارند.

دسته اول : از سنگ ساخته می‌شدند که یکی از آن‌ها به رنگ سفید و دیگری به رنگ سیاه بودند. این گوی‌ها در زمان حال استفاده نمی‌شوند ولی آن‌ها را در انیمیشن ها و فیلم‌هایی با ساختار تاریخی می‌توانید ببینید.

دسته دوم: گویی هایی از جنس سفال بودند که معمولا عکس اژدها یا علامت یین و یانگ روی آن‌ها حک شده بود. این علامت در شش جهت این گوی وجود داشت.

دسته سوم: گویی های هستند با مشخصات دسته دوم ولی امروزه به جای سفال از مواد رزینی برای ساختن آن ها استفاده می‌کنند.

دسته چهارم: کاملا فلزی هستند که بعد از ساخته شدن با لعابی از کروم روی آن ها را می‌پوشانند.

سایز گوی های متفاوت است. (کوچک، متوسط و بزرگ)

ممکن است در بازار با سایزهای به شماره 2 ،3،4، 5 آنها را پیدا کنید.

ساختار این گوی ها

اگر به صدایی که این گوی های می دهند دقت کنید، متوجه می‌شوید یکی از آن ها بم تر و دیگری صدای زیرتری دارد.

یکی یانگ و یکی یین است. یکی روز و دیگری شب است. یکی روشنایی و یکی تاریکی است.

یین صدای لطیف تر و یانگ صدای زمخت تری دارد.

معمولا یک فلز U شکلی وجود دارد که در یکی از این نیم دایره هایی که به هم چسبیده می شوند قرار می گیرد و درکنارش یک تیله کوچک وجود دارد. اگر فلز U شکل بلند باشد صدای زیرتری را بوجود می آورد و اگر کوتاهتر باشد صدای بم تری می دهد.

قانون حرکت این گوی ها به شکل است. باید در یک دست قرار بگیرند و زمانی که حرکت داده می شوند به هم برخورد نکنند. بلکه از روی همدیگر لیز بخورند. در این صورت آرام آرام یک صدای موسیقی غیرمتعارفی از آنها شنیده می شود که مربوط به ادوات باستانی است.

کاربرد و فلسفه گوی های کنفسیوس

  • گوی های فلزی: معمولا در رشته ورزشی و هنرهای رزمی استفاده می شدند. چون فلز داشته اند و بستر این فلز مس بوده برای تخلیه الکتریسیته ساکنی که توی حرکات بدنی ایجاد می‌شد مفید بودند. به دلیل خاصیت ارتجاعی و ارتعاشی که روی سطح ماهیچه ایجاد می‌کرد، هنگامی که ماهیچه دچار گرفتگی می‌شد یکی از گوی ها را روی ماهیچه قرار می‌دادند و با دیگری به سطح ماهیچه ضربه می زدند. اعتقاد داشتند گرفتگی های ماهیچه ای به این واسطه از بین می‌روند.
  • گوی سفالی: از همان دو هزار سال قبل از میلاد که گوی های کنفسیوس از ایران و هند وارد سیستم چین و تبت شدند، جهت پاکسازی از رادیکال‌های آزاد و سم چاکراها و تنظیم چاکراها با شیوه خاص و تمرکز روی یک چاکرا از آن‌ها استفاده می‌کردند. ولی امروزه بیشتر نقش تزیینی و نقش تمرینات اخلاقی را دارند. آن‌ها پشت ویترین‌ها و دکوراسیون‌ها زیاد دیده‌اید. اما نقش اخلاقی که مدنظر من هم هست این است که هیچ خیر و شری در دنیا وجود ندارد. هر چیزی یا یین و است و یا یانگ. یا انرژی زنانه دارد و یا انرژی مردانه.

نکته مهم: این است که اگر اتفاقی می افتد، شما جایتان را با اتفاق و یا اتفاق با شما عوض می کند و این خاصیت کائنات است. مدام جای اتفاق با شما عوض می شود. این اتفاق ها گاهی پایین تر از شما و گاهی شما پایین تر از اتفاق قرار می‌گیرید. و این داستان همیشگی عالم تغییر و دنیای مادی است.

درس اخلاقی اول: با هیچ کس جنگ نکن، با هیچ اتفاقی مجادله نکن بگذار اتفاق‌ها فقط بیافتند، و تو از کنار هر اتفاقی سر بخور. فرقی نمی‌کند از کدام راه از این طرف یا از طرف دیگر. فقط باید از کنار اتفاق‌ها سر بخورید و رد بشوید. هیچ وقت نباید از جلوی انرژی ها مقاومت کنید. این اولین درس اخلاقی است که وقتی گوی کنفسیوسی را به شما می‌دهند از شما می‌خواهند به این موضوع فکر کنید.

در طول هفته که یاد می گیرید گوی های کنفسیوس را چگونه از کنار هم عبور دهید، به درس های دیگری که این گوی به شما می‌دهد نیز توجه کنید.

یادم هست حدود دو دهه قبل، زمانی که شروع به کار کردن با این گوی ها کردم. در شش ماه  حدود چهارصد نکته اخلاقی در طبیعت از آن‌ها یاد گرفتم و همیشه سعی کردم تک به تک آن قوانین و نکاتی که یاد گرفتم انجام دهم. همیشه به نسبت آدم‌های دیگر خودم و احساساتم را سعی می‌کردم بهتر مدیریت کنم. منبعی بود که از درونم به واسطه مواجه با یک شی باستانی جوشیده بود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

5 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید