چاکراها چیست؟

چاکرا چیست

چاکراها

من مدرس سابق انجمن یوگا و تنها کسی هستم که در ایران برای مربی های یوگا، کارگاه های شناخت چاکرا در 24 جلسه پیاپی 5 ساعته با شصت امتیاز بازآموزی برگزار کردم. خیلی از مربی های یوگا با برگه های گواهی کلاس های من که به شکل رسمی از طرف فدراسیون ورزش های همگانی به آن ها داده شده مربی گری درجه 3 خودشان را تمدید کردند.

با این مقدمه به عنوان یک کارشناس در این زمینه می خواهم در مورد چاکرا با شما صحبت کنم.

معقوله ای که خوب و بد زیادی از آن شنیده می شود و همچنان این شنیده ها ادامه دارد.

چاکراها

نگاهی اجمالی به چاکرا

چاکراها یا همان گره های عصبی بدن، در یوگا و آیورودا دارای اهمیت ویژه ای هستند. به این دلیل که ما به واسطه شناخت آن ها به شیوه سنتی بحث عصب شناسی را دنبال می کنیم.

کما اینکه خیلی ها با حرف من موافق نیستند به این دلیل که اهمیت و حیطه کار چاکراها را فقط یک حیطه معنوی دست نیافتنی تعریف کردند نه یک حیطه جسمانی و کاملا در دسترس.

این امر همان جای نفوذ برای کسانی بود که از چاکرا می خواستند به شکل کلاهبرداری درآمدزایی کنند.

استادان به ظاهر معنوی با دوره های زیرزمینی تحت عناوین پاکسازی چاکراها، گشایش چاکراها، بازکردن چاکراها، برنامه ریزی چاکرا که در 50 -60 سال گذشته به شدت در ایران گسترش پیدا کرد و از حیطه علمی و شبه علمی خارج شد، بطوری که زمانی که من این مبحث را تدریس می کردم مورد تعجب خیلی ها قرار گرفت که این سرفصل از طرف انجمن یوگا ارائه شده است.

معقوله ای به نام چاکرا و شناخت چاکراها می تواند دید متفاوتی به همه جویندگان یوگا بدهد تا آن ها بتوانند تقسیم بندی صحیح از عملکرد اندام داخلی و سیستم عصبی داشته باشند و بتوانند مطالب را توی ذهنشان طبقه بندی کنند. اما اگر به شیوه غلط بحث چاکرا را مطرح کنید یک بحث معنوی در پیش دارید که هیچ کس و در هیچ شرایطی مگر در همان کلاس های زیرزمینی تا به حال به آن دست پیدا نکرده است.

خیلی از کلاس هایی که برای چاکرا گذاشته شد برای فروش محصولاتی مانند روغن ها، سنگ ها، عودهای تاریخ گذشته و تشکیلات به ظاهر یوگایی ولی در اصل فرقه ای خیلی از آدم ها بود و به سمت خیلی از فرقه های نو ظهور کشیده شد به همین دلیل تا مدت ها خیلی از آدم ها فکر می کردند یوگا نیز جزء فرقه های نوظهور است.

این فرقه ها برای قدیمی جلوه دادن خودشان بحث چاکراها را وارد حیطه کاریشان می کردند و با آب و تاب در مورد رهایی به واسطه چاکراها صحیت می کردند.

هنوز همان سیستم کلاسیک هفت چاکرایی با همان تعریف نادرست در بین جامعه یوگی موج می زند. جامعه ای که برای پیدا نکردن کتاب های مفید در این زمینه به همان دو سه کتابی که در بازار است بسنده می کنند که تعاریف اشتباه در آن ها جای گرفته است. نویسنده برداشت خودش را از اصل مطلب نوشته و مترجم هم برداشت نویسنده را براساس ذهن خودش ترجمه کرده و این فاصله باعث شده یک دره وسیع بین آنچه وجود دارد و آنچه حقیقت دارد ایجاد شود. این امر باعث پیچیده شدن بحث چاکراها شده است.

در عین حال شبکه های اجتماعی، کانال های تلگرامی و تعاریف اشتباه همان مدرسان به ظاهر معنوی و دست به دست شدن ویدئوها و صداهای همان ها . باعث شده تنها نگرشی که جا بیافتد نگرش کاملا اشتباه در بین مربیان یوگا باشد حتی تا اکنون. حتی مدرسین این حوزه با کلمه باز کردن چاکراها در تبلیغات اینستاگرامی خودشان با مخاطب صحبت می کنند. مخاطب به واسطه شنیدن این کلمه متوجه وجود یک کلاس رمزآلود می شود و سمت آن کلاس می روند.

چاکراها

حقیقت امر این است که درک صحیح این موضوع احتیاج به تعادل ذهنی و روانی دارد. اگر به واسطه مشکلات روحی و ذهنی کسی دوست داشته باشد زود استاد شود یا لقب استاد بگیرد. ممکن است در دامی رازآلود بیافتد و مسیر اشتباه را طی کند. این مبحث احتیاج به مطالعه بسیار زیاد دارد. این مطالعه لزوما کتابهایی که اروپایی ها راجع به شرق نوشتند نخواهد بود. اتفاقا این مطالعه بر اساس ترجمه متونی باید باشد که از اصل ماجرا و خود هند و نویسنده و پژوهشگر هندی بیرون آمده باشد.

مطالعه متون بسیار قدیمی می تواند توی این روند کمک شایانی بکند. پژوهش، تمرین و ممارست جزء کارهای بعدی کسی است که می خواهد روی چاکراها کار کند. فاصله گرفتن از فضاهایی مانند رعب، وحشت، استحاله، هذیانی و حدس و گمانی باعث می شود یک پژوهشگر محکم تمرین های مربوط به چاکراها انجام بدهد و آن را در بدن خودش جستجو کند و ذهن باز باعث می شود. زمانی که تعریف های اشتباه را خیلی محکم کنار بگذارد، متوجه امر بسیار مهمی می شود و آن تعریف های نادرست از چاکرا است.

چاکرای بسته

چاکراهای شما بسته است. این به مفهوم این است که چند گره عصبی در شما فلج کامل شده به این واسطه یا اندام موتوری مثل دست و پای شما باید از کار افتاده باشد. یا یک یا دو تا از اندام های داخلی شما باید از کار افتاده باشد. مثل کسی که کلیه اش را از دست می دهد. مثل کسی که در تصادف عصب های پایش قطع می شود و هرگز حرکت نمی کند.

باز کردن چاکرا

باز کردن چاکرا باعث ارتقاء روح می شود. روح پاک است. اگر منظور شما از روح تغییر در خلق و خو است. این تغییر نه به واسطه تمرین روی چاکرا بلکه یک ورزش مثل پیاده روی صبحگاهی هم می تواند اتفاق بیافتد. حتی با بو کردن یک رایحه یا نشستن و دیدن یک منظره هم این تغییر ایجاد می شود.

چاکرا ها

تجربه های ابعاد دیگر

در بعد زمان و مکانی که در آن هستیم حتی اگر راجع به بعدی به غیر از فضا و زمان بخواهیم صحبت کنیم فقط در روی کاغذ و به شکل تئوری اتفاق می افتد. درست است که دانشمندان فیزیک کوانتوم در مورد ابعاد دیگر حرف می زنند اما به این معنا نیست که ما به واسطه تحریک گره های عصبی بتوانیم به آن فضا و زمان ها برسیم.

در واقع آنچه که در تمرین ها اتفاق می افتد یک توهم جمعی یا توهم فردی در تمرین هایی که به عنوان یک تجربه ماورایی نشر میدهند.

از این دست سوال ها و موضوعات در حیطه چاکرا بسیار زیاد است و شاید همین باعث شده خیلی از انسان های اندیشمند با دیدن و یا شنیدن همچین مطالبی دست از اکتشاف در حیطه چاکرا بردارند و این همان ضرر بزرگی است نادان به دانستگی می زند.

قصد ما از این مقاله بیشتر درک محتوای فعلی فضای چاکرا بود.

در مقالات بعدی در حیطه تعاریف صحیح و مضامین صحیح چاکرا صحبت خواهیم کرد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید