درون گرایی

مقاله درون گرایی و تاماسیک

درون گرایی

در این مقاله در مورد درون گرایی صحبت می کنیم.

درون گرایی، حالات تاماسیک و افسردگی را ازهم تفکیک می‌کنیم و می‌بینیم که آیا درون گراها همان افسرده ها هستند؟

آیا درون گراها افرادی هستند که ما در آیورودا به آن ها می‌گوییم تاماسیک؟

مشحصات درون گراها را که باهم بررسی خواهیم کرد تا جواب سوال ها را پیدا کنیم.

20 مشخصه از درون گرایی:

1) درون گراها وارد گپ و گفتگو نمی‌شوند، خصوصا که مسائل ریز و پیش پا افتاده ای باشد. مثل گفتگو راجع به آب و هوا و در نظر آن ها این گونه صحبت ها مسخره می‌آید و تا زمانی که به شما اعتماد نکنند با شما وارد گفتگو نمی‌شوند و موقعی که حواستان نیست شما را نگاه می‌کنند تا بفهمند آیا شما قابل اعتماد هستید یا خیر!

2) درون گراها برای ادای احترام به مهمانی می‌روند و قصد گفتگو با کسی را ندارند برعکس برون گراها که برای دیدار با اعضای فامیل به مهمانی می‌روند. همچنین گفتگوهای مهمانی هم گفتگوهای جذابی برای آن ها نیست. آن ها حواسشان به همه چیز هست ولی بیانش نمی‌کنند.

3) اغلب در جمع احساس تنهایی می‌کنند، چون دنبال کسی می‌گردند که واقعا راجع به اخباری که از ساعت 8 صبح مدام درحال پخش شدن است، صحبت نکند. دنبال یک بحث مغزدار می‌گردند و برون گراها معمولا چون سطحی تر از درون گراها فکر می‌کنند دنبال صحبت های عادی مثل مسابقه ها هستند.

4) شبکه سازی و ایجاد بانک عاطفی بهشان حس کلاهبرداری می دهد. مثلا به عنوان یک مدیر فروش، شما یک شبکه ای از فروش را تشکیل می‌دهید و یک سری از اجناستان را می‌فروشید. بعد از این که اجناستان را فروختید به آدم ها می گویید که شما الان یک یوزر و پسورد دارید که به واسطه ی آن با اکانت شخصی تان خیلی راحت می‌توانید صاحب این صنعتی باشید که به آن نتورک مارکتینگ گفته می‌شود.

درون گراها ممکن است جنس را خریداری کنند، اما از دید آن ها راجع به بانک عاطفی و ایجاد ارتباط با افرادی که می‌شناسند و مدتی است که با آن ها صحبت نکردند برایشان سخت است و از دید آن ها کلاهبرداری است. درون گراها در نهایت دنبال کسانی هستند که مثل خودشان درون گرا هستند و دنبال شبکه ی گسترده از احساسات و عواطف مختلف نیستند چون انرژی‌شان الکی هدر می رود و دچار کمبود انرژی می‌شوند.

5) افراد درون گرا به راحتی حواسشان پرت می‌شود. در عین حالی که به شدت در خودشان هستند ولی به راحتی حواسشان پرت هم می‌شود و از موضوعی که در ذهنشان است یکباره بیگانه می‌شوند.

6) درون گراها دارای شخصیت بسیار بالایی هستند؛ مثل برون گراهای ساتویک. به زمان اختصاصی برای شارژ مجددشان احتیاج دارند. درون گراها انرژی روانی‌شان را در جایی مصرف می‌کنند که شما اصلا نمی‌توانید به آن فکر هم کنید. یعنی ذهنشان لایه لایه است و به شدت در ذهنشان پراکندگی های عجیب و غریبی دارند که اگر در ذهنشان وارد شوید گم می‌شوید؛ ولی خودشان کاملا می‌دانند که این دالان های تفکرشان به چه شکل است.

هر 5 دقیقه فکر منسجم مثل یک ساعت دویدن از ما انرژی می برد. درون گراها انرژیشان را صرف تفکر های پیچیده می‌کنند و هر 5 دقیقه فکر پیچیده کردن به اندازه ی یک ساعت دویدن از آن‌ها انرژی می‌برد. بنابراین آن‌ها واقعا احتیاج دارند که دور از جماعت خودشان را شارژ کنند به همین دلیل گاهی با افراد افسرده ها اشتباه می‌شوند.

چون در روز 8 الی 9 ساعت درحال فکر کردن هستند و همین معادل ساعت ها دویدن است. مثل یک هفته دویدن ما در یک روز! پس احتیاج دارند .

طبق آماری که از اروپا گزارش شده است درون گراها معمولا در اتوبوس یا مترو، گوشه ای را برای نشستن انتخاب می‌کنند. بالعکس برون گراها که معمولا وسط نیمکت اتوبوس یا مترو را انتخاب می‌کنند.

7) این افراد دکمه ای دارند که خاموش می‌شوند. مثلا زمانی که چیزی طولانی شود یا گندش در بیاید دیگر به آن واکنشی نشان نمی‌دهند. مثلا خواهر یا برادری دارید که برون گراست. به قصد اذیت کردن او به سراغش می‌روید ولی بعد از مدت کوتاهی دیگر واکنشی از او دریافت نمی‌کنید. ممکن است این خاموشی طولانی باشد چون تفکرشان قطع شده و باید زمانی را اختصاص دهند تا رشته ی افکارشان را به دست بیاورند و آن را مرتب کنند.

8) اصولا رابطه ی شما به عنوان یک آدم درون گرا فقط با یک آدم برون گرا اتفاق می‌افتد و زمان زیادی گذشته که به او اعتماد کرده‌اید. این فرد ممکن است از خانواده ی خودتان باشد یا خارج از خانواده و با آن فرد کمی حس برون گرایی دارید ولی از همه لحاظ امتحان خود را پس داده و مطمئن هستید که امن است.

9) درون گراها ترجیح می‌دهند که در یک کار متخصص شوند تا مثل بقیه سعی کنند از هرچیزی سر دربیاورند. برایشان جالب نیست که از هر پیچ و مهره ای سر دربیاورند ولی اگر قصد کنند که چیزی را یاد بگیرند آن را به طور تمام و کمال یاد می‌گیرند و فقط در همان زمینه حرفه ای هستند و اگر تصمیم بگیرند چندین سال دیگر مهارتی را انجام دهند همان را برمی‌گزینند.

به شدت با حوصله هستند و در مهارتی که دارند شاهکار هستند و آن را سطحی یاد نمی‌گیرند.

10) تماس هایی که با آن ها گرفته می‌شود را دسته بندی می‌کنند و تماس های غریبه ها را به هیچ وجه جواب نمی‌دهند. آن‌هایی را هم که می‌شناسد بسته به این‌که چقدر در هفته ی گذشته با او در ارتباط بوده تماس برقرار می‌کند. در واقع تماس هایشان را گزینش می‌کند. ممکن است دیروز باهم صحبت کرده باشید ولی امروز با او تماس بگیرید جوابی دریافت نکنید ولی اصلا نشانه ی بی احترامی یا نشانه ی افسردگی نیست؛ او با خودش فکر می‌کند حرف ها زده شده و چیزی برای دوباره صحبت کردن باقی نمانده!

11) جزئیاتی را می‌بینند که دیگران به هیچ عنوان آن ها را نمی‌بینند؛ چون اهل تفکر هستند،خوب نگاه می‌کنند، دید گسترده ای دارند و بقیه ی کارها را در مغزشان انجام می‌دهند. آن ها می‌توانند در مغزشان یک لحظه چیزی را ببینند یا بشنوند و بعد متوجه شوند که آیا مشکل داشته یا خیر.

12) آیا برایتان اتفاق افتاده که آهنگی مدام در ذهنتان تکرار شود؟ درون گراها همیشه چیزی در مغزشان درحال تکرار شدن است که اگر نباشد احساس خوشایندی ندارند که به آن مونولوگ همیشگی می‌گویند.

13) پزشکان معتقدند که درون گراها افت فشار خونشان از برون گراها بیشتر است. چون برون گراها یک باره آدرنالین در بدنشان ترشح می‌شود و فشار خونشان میل به بالا دارد ولی درصد کسانی که فشار خونشان میل به پایین دارد، در افراد درون گرا بیشتر است.

14) به آن ها می‌گویند روح های پیر؛ چون زیاد فکر می‌کنند، مدام معما حل می‌کنند و از پختگی خاصی برخوردار هستند که موجب تعجب برخی از آدم ها می‌شود. ممکن است در 20 سالگی به اندازه ی یک فرد 50 یا 60 ساله بدانند و دید بسیار وسعی دارند. از دیگران می‌شنوند که “افسرده از لاکت بیرون بیا” و همیشه در معرض اتهام افسردگی قرار دارند.

15) اصولا در نوشتن و شعر گفتن و قصه گفتن مهارت دارند، اما خجالتی بودنشان باعث می‌شود که ما این را نفهمیم.

درون گراها فوق العاده هستند اما بروز بیرونی ندارند و ممکن است کسی متوجه آن نشود.

به این افراد نمی‌توان برچسب تاماسیک یا افسردگی زد؛ تاماسیک در آیورودا یعنی تنبل و رکود پیدا کرده. این افراد به شدت اهل غرغر و انتقاد از دیگران هستند، اهل آویزان شدن از دیگران هستند، فرصت طلب هستند ولی هیچ کدام از این ها را افراد درون گرا ندارند و همپای بقیه افراد کار می‌کنند و به اصطلاح حیف نان نیستند!

این خصلت افراد تاماسیک است و می‌خواهند انرژی یک سازمان و یا یک گروه را برای خودشان بکنند ولی درون گراها این چنین نیستند و فقط ساکت هستند و تمایلی به گفتگو ندارند.

درون گراها شخصیت درست خودشان را دارند. اگر چیزی به این افراد بدهید رویش فکر می‌کنند و از آن فکر یک ایده ی ناب درمی‌آورند.

16) درون گرا ها از سورپرایز کردن خیلی خوششان نمی‌آید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید