تمرین یوگا نیدرا

تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما

تمرین یوگا نیدرا

تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما از مجموعه تمرین‌های متضاد یوگانیدرا است که به سوژه کمک می‌کند تا در امور زندگی در حالت تعادل باقی بماند.

می گویند نیدرا خواب خردمند است.

آیا شما دوست دارید این خواب را تجربه کنید؟

لزوم انجام تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما چیست؟

همیشه این سوال پیش میاید که چرا باید این نوع تمرینات را انجام داد. در زیر مواردی از جواب این سوال پرداخته می‌شود.

  • تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند.

این هورمون‌ها عمدتا هورمون‌های درون ریز هستند که باعث تنظیم خلق و خو در انسان می‌شوند. هر چقدر هورمون‌ها تنظیم‌تر باشد، رفتارهای افراد به استاندارد نزدیکتر است.

  • تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما در تنظیم ۱۰ اندام داخلی موثر است.

یعنی سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را تنظیم کرده و باعث تنظیم  اندام داخلی می‌شود. اندام‌های داخلی در طب چینی دو به دو با همدیگر جفت هستند. مثلا ریه که با سیستم سمپاتیک کار می‌کند با روده بزرگ که با سیستم پاراسمپاتیک کار می‌کند، تشکیل یک گروه عضوی را می‌دهند.

پس با یوگا نیدرای سرما و گرما هم ارگان‌هایی که با سیستم سمپاتیک کار می‌کنند مثل ریه، کلیه، کبد، قلب و طحال تنظیم‌تر از حالت قبل می‌شوند و هم ارگان‌هایی که با سیستم پاراسمپاتیک کار می‌کنند مثل روده بزرگ، مثانه، کیسه صفرا، روده کوچک و معده تنظیم می‌شوند.

  • تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما رابطه بین اندام را تصحیح و تنظیم می‌کند.

رابطه بین اندام، رابطه بین هر جفت اندامی است که در طب چینی و نبض آیورودا هم به همین شکل وجود دارد. مثلا رابطه ریه و روده بزرگ، رابطه کلیه و مثانه، رابطه کبد و کیسه صفرا، رابطه قلب و روده کوچک، رابطه طحال و معده با همدیگر دو به دو تنظیم می‌شوند. از آن مهم‌تر رابطه بین دو عضو با دو عضو بعدی و یا قبلی خودش است که آن هم تنظیم می‌شود. (رابطه فرزند -مادر-مادربزرگ).

  • انجام تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما باعث رفع حساسیت‌های بی‌مورد می‌شود.

حساسیت در زندگی هر فرد ممکن است به کلمات، عبارات، فصول مختلف و …باشد. این تمرین با تنظیم هورمون‌ها و ارگان‌های داخلی بدن و تاکید بر دو مورد متضاد با گسترش ظرفیت وجودی فرد، سوژه را از جزیی‌نگری و حساسیت به جزئیات دور می‌کند.

با تنظیم سوخت و ساز بدن، تنظیم هورمون‌ها و تنظیم ارگان‌های داخلی در مجموع  اتفاقی را به وجود می‌آورد که با روند پیری مقابله می‌کند. در نتیجه کلا تمرینات متضاد به خصوص سرما و گرما روند پیری را کند کرده و در  کنار مابقی تمرینات یوگانیدرا می‌توانند با سبک زندگی سالم به روند جوان سازی بدن کمک کنند.

چرا در یوگا نیدرا سرما و گرما اول باید سرما و بعد گرما را انجام داد؟

اصولا وقتی که تمرین یوگا نیدرا سرما و گرما شروع می‌شود، فرد می‌بایست به سرما و گرمای محیط و بدنش اشراف داشته باشد. بعد از آن تمرین سرد کردن تدریجی شروع می‌شود. سرد کردن مقوله به مراتب سخت‌تر از گرم کردن بدن است. هر چقدر که در عمق یوگانیدرا فرو برویم بدن حالت خواب به خودش می‌گیرد و درجه حرارت بدن یک تا یک و نیم درجه پایین می‌آید و این باعث می‌شود بدن سردتر و خنک‌تر شود.

تجربه سرما هم در این قسمت، بهتر برای بدن اتفاق می‌افتد. از آن طرف در نیمه دوم یوگانیدرا تکنیک  به آرامی شروع به گرم کردن بدن میکند و  چون فرکانس مغزی فرد  آرام آرام بالا می آید برگشت درجه حرارتی که در بدن از بین رفته بود باعث می شود بدن گرمتر شده  و این حس را بیشتر تداعی کند و درنهایت  با احساس گرما و سرمای متعادلی که در محیط هست این تمرین به پایان می رسد. به نوعی جایزه اینکه فرد به شدت توانسته خودش را تمرین سرما بدهد این است که بدنش دوباره گرم و نرم شده و مغز دیگر مقاومتی برای انجام تمرین نداشته باشد و تمرین به شکل درست انجام شود.

تمرینات یوگا نیدرا سرما و گرما برای چه کسانی مناسب خواهد بود؟

در هند باستان خردمندان از خواب هم برای رسیدن به هدف‌هایشان استفاده می‌کردند.

آن‌ها در زمان خواب هم تمرین می‌کردند تا به فکرهایشان جهت بدهند و در زمان بیداری یک قدم به هدف‌هایشان نزدیک‌تر شوند.

همان‌طور که در بالا گفته شد این تمرین برای افرادی که حساسیت‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف دارند مناسب است. کسانی‌که به کلمات، عبارات، رفتارها و به عملکردهای خود و دیگران حساس هستند. نسبت به هر چیزی حتی تغییر فصول و تغییر محیطی هم حساسیت نشان می‌دهند و این حساسیت بالا عملکرد صحیح را از آن‌ها گرفته است.

برای تمام این افراد بهترین و موثرترین کار انجام تمرین یوگا نیدرای سرما و گرما خواهد بود. اصولا حساس بودن به شکل منطقی باعث حل یک مسئله،دساخت یک دستگاه و یا اختراع یک سیستم می‌شود.

معمولا آدم‌هایی که حساس هستند، برای رفع نیازشان این‌کار را انجام می‌دهند. اما این حساسیت باید شکل معقول و استاندارد خودش را داشته باشد از یک حدی که بیشتر شود باعث لطمه زدن به زندگی روزمره می‌شود. از طرفی هم گروهی از افراد هستند که بی‌تفاوت تر از معمول هستند و این بی‌تفاوتی باعث می‌شود آن‌ها نتوانند با اطرافشان پیوند اجتماعی و عاطفی داشته باشند.

مثلا پدری که بی خیال تر از یک پدر نرمال و مادری که حساس‌تر از یک مادر نرمال است، اگر این دو نفر یک زوج باشند و بخواهند برای تربیت کودک هماهنگ شوند هر کدام نقطه نظرهای بسیار متفات و جنجالی خواهند داشت. پس این تمرین لزوما فقط برای آدم‌هایی که حساسی بسیار بالایی دارند طراحی نشده است .

تمرین یوگا نیدرای سرما و گرما برای کسانی‌ که از شکل نرمال خودشان خلق و خوی پایین‌تری دارند و واکنش کمتری به رفتارها و رویدادها نشان می‌دهند (که از دید دیگران خیلی بی خیال به نظر می‌رسند) نیز مفید است تا بتواند سیستم عصبی آن‌ها را هم تا حدی برانگیخته کند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید