فواید یوگا نیدرا

مقاله فواید یوگا نیدرا

فواید یوگا نیدرا

در مقالات قبلی به تعریف نیدرا و ارتباط نیدرا و یوگا پرداخته شد. در این مقاله به برخی از مزایا و فواید نیدرا پرداخته می‌شود.

1- انسجام فکری

یکی از بارزترین فواید یوگا نیدرا این است که باعث انسجام فکری می شود. تنها تکنیک، بین تمام تکنیک های ذهنی در دنیا که انسجام فکری می آورد یوگا نیدرا است و این یعنی باعث می شود فرد از خود قبلی اش محکم تر و قاعده مندتر فکر کند.

یوگا نیدرا در عین حال که تفکر را نرم و روان می کند، فکر انسجام می دهد. مثل آب که شما فکر می کنید نرم است اما اگر منسجم شود، فلز را می برند یا به مرور می تواند سنگ را سوراخ کند. ولی در نهایت خاصیتش آب است و نرم و قابل انعطاف است.

2- فعال کردن اطلاعات

از دیگر فوایدی که نیدرا دارد فعال کردن اطلاعات است، فکر کنید اگر به فردی بگویند که در مورد دایناسورها حرف بزند، اگر مغز  فرد فعال شده باشد، می گردد تمام اطلاعاتی که از بچگی در مورد دایناسورها دیده، شنیده و خوانده همه را کنار هم می گذارد و  بیان می کند. همه افراد به یک باره همه می گویند “چقدر اطلاعات فرد زیاد است.” کما اینکه بقیه هم همان قدر اطلاعات دارند ولی یادشان رفته است؛ اما آن فرد یادش مانده است.

جالب اینجاست که ممکن است حافظه فرد به شکل لمسی هم باشد. مثلا در مورد نرمی و یا زبری موردی توضیح بدهد که نکته بسیار کوچکی در آن وجود داشته که او در جایی خوانده است. مغز در مورد موضوعات مختلف این کار را انجام می دهد و به این ترتیب مغز تمام موضوعات مشابه را روشن می کند. و جالب تر آن که  هر نوع تمرین یوگانیدرا  که انجام شود،  این اتفاق می افتد و لازم نیست که تمرین اختصاصی برای فعال شدن مغز انجام شود.

3- نرمال شدن

یکی دیگر از مزایای نیدرا این است که وقتی فرد تمرینات عمومی نیدرا را انجام می دهد، مثلا  اگر فرد به اصلاح شیرینی خور باشد بعد از یک مدت که نیدرا را انجام می دهد متوجه می شود دیگر آن قدر هم تمایلی به شیرینی جات ندارد.

فرد دیگر تمایل به شوری و یا تندی دوست دارد و بعد از چند دفعه تمرین نیدرا همه طعم ها برایش ملایم می شود و به مزه خاصی علاقه ندارد. (به طعم شیرینی، ترشی و یا شوری ،تندی و …مثل قبل علاقه ندارد.)

این تنها به این خاطر است که نیدرا، کورتکس حرکتی مغز را تحریک می کند و کورتکس حرکتی باعث تحریک سیناپسی بقیه قسمت های مغز می شود.

فرد نمی داند چه اتفاقی می افتد ولی متوجه می شود سرما و گرمای بدنش  هم تنظیم می شود. دست و پاهایش مثل قبل سرد و گرم نیست.

انگار کوک  بهم می خورد و بعد از کوک سابق به کوک نرمال تنظیم می شود. نه زود عصبانی می شود و نه  زود خوشحال،  نه زود سردش می شود و نه زود گرم و …. حالا اگر فرد اختصاصا تمرینات یوگانیدرا متضاد را گوش دهد باعث می شود که  آن کوک همیشگی شود. ولی به طور کلی این یکی از ویژگی هایست که نیدرا دارد.

4- وضوح تصویر

یکی دیگر از مزایای نیدرا این است که فرد صحنه های که دوست دارد را  بهتر بخاطر می آورد و هر موضوعی را با صحنه اش به یاد می آورد. مثلا می گوید:

خوابی دیدم و صحنه هایش را با جزیئات به یاد می آورد و همین طور که چشمایش باز است می بینید و می تواند اسم خیابان را بگوید و دقیقا تصویر تابلوی نبش آن خیابان را هم به یاد آورد و اینطور نیست که فقط کلمه یادش بیاید. و یا مثلا وقتی فرد راجع به درس ریاضی در دبیرستان حرف می زند، مبحث اتحادها یادش می آید.

با نیدرا فرد می تواند وقتی به درسش فکر می کند تصویر آن را ببیند و این به خاطر تمرین وضوح تصویر در تمرین نیدرا است . با هر تمرین نیدرایی که انجام می دهد، وضوح بیشتری از تصویرسازی که در آن نیدرا وجود دارد را می بیند. مغز این را بعنوان یک قالب می پذیرد و اینکار را برای فرد انجام می دهد. این هم یکی دیگر از نکته های عمومی نیدرا است.

5- به یاد آوردن دردهای یکنواخت

فکر کنید فردی هر روز ادکلنی به خودش می زند ولی آن را حس نمیکند و این به این دلیل است که  آن بوی عطر برای فرد یکنواخت شده است. اگر چیزی برای مغز یکنواخت شده باشد دیگر آن را حس نمی کند. اگر فرد  پا درد داشته باشد، این درد به مرور برای مغز یکنواخت می شود و بعد از مدتی دیگر پالس مخصوص درد را نمی فرستد.

یکی از مزایای نیدرا که خیلی جالب است این است که وقتی فرد تمرین نیدرا را انجام می دهد، بعد از مدتی مغز برای آن جا پالس می فرستد و آن قسمت هایی که درد وجود داشته  و فرد به دلیل یک نواختی آن را فراموش کرده، شروع به پالس زدن می کند و متوجه می شود این ناحیه مشکلی دارد؛ که ممکن است با یوگانیدرا حل شود و یا با یوگا و یا با ماساژ حل شود و شاید حتی به جراحی نیاز داشته باشد.

با نیدرا بعضی  از دردها از بین میرود و بعضی دردها می ماند. اگر درد باقی ماند فرد متوجه میشود که این هشدار و آلارمی است که مغز آن را متوجه شده و باید برایش کاری انجام دهد و اگر هم از بین رفت یعنی آن مشکل برطرف شده است.  نیدرا این مسئله را ایجاد ولی موضوع عجیب و غریبی که بخواهد گریبان فرد را بگیرد ندارد،فقط به واسطه آن مغز  رفرش می شود تا به موارد یکنواخت شده واکنش نشان دهد ولی درگیری برای فرد ایجاد نمی کند.

6- تاثیر بر ماهیچه ها

طبق تحقیقات انجام شده چرخش آگاهی که یکی از اصلی ترین قسمت های نیدراست، تا سی درصد حجم ماهیچه را بیشتر می کند کما اینکه تا بیست یا  سی درصد قدرت ماهیچه ای را  هم افزایش می دهد. این به این خاطر است که  وقتی چرخش آگاهی انجام می شود فرد حجم ماهیچه و توده چربی روی آن ها را درک می کند.

در نیدرا فرد یک دید درونی و آگاهی پیدا می کند که چقدر باید وزن کم یا اضافه  کند و تا کجا باید ادامه دهد. این  یکی از مزیت های فوق العاده نیدرا است.

7- نشخوار ذهنی

گزارشات تمام کسانی که نیدرا انجام داده اند نشان داده است که  بعد از مدتی  فرد دیگر نشخوار ذهنی نمی کند و  اینطور نیست که مانند کسانی که وسواس فکری دارند به یک فکری گیر دهد و نشخوار فکری کند. نیدرا کاری میکند که فرد دیگر مثل روال قبلش هضم فکری نکند.

8- جلوگیری از پرخوری عصبی

یکی از مزیت هایی که نیدرا دارد این است که جلوی خوردن حتی یک لقمه اضافه تر  را می گیرد. اما لذت فرد از غذا خوردن را  زیاد می کند. انگار زبان فرد نو شده است و  مزه ها را تازه می فهمد. حتی آب هم برای فرد طعم دارد. متوجه نمک های معدنی داخل  میوه ها می شود. مزه ها برای فرد  مشخص می شوند. برای همین فرد مثل قبل نمی تواند مزه های شدید مثل ترشی، شوری و … مانند قبل بخورد.

حتی خوردن مقدار کمی از هر چیزی برای او کافی است، چون همان مقدار هم می تواند راضیش می کند.

9- ترشح هورمون ها

هر نیدرایی که  انجام شود از دقیقه پنجم یا ششم  فرد یک خارش ریز خیلی سطحی خواهد داشت که نشان دهنده ترشح هورمون های آرامبخش و اندروفین است. این ترشح باعث می شود، اگر فرد استرس خیلی زیادی داشته باشد در حین تمرین نیدرا به خواب می رود و اگر استرس زیادی نداشته باشد تا پایان نیدرا  هوشیار خواهد بود.

زمانی که فرد از خواب بیدار می شود متوجه می شود که چقدر استرس دفع کرده است. جالب اینجاست که فرد هر تمرین نیدرایی که گوش دهد اعم از ثروت، ترک اعتیاد، چشم سوم و یا نیدرای استاد راهنما هیچ فرقی نمی کند و این ترشح اتفاق می افتد.

نیدرا خواب و خور و خشم و شهوت را تنظیم می کند. یعنی خوابیدن، خوردن، بیدار بودن و فعالیت کردن فرد را به حالتی نرمال تبدیل می کند.

10- نیدرا بر اساس نیازها

یکی از زیباترین مزایای نیدرا این است که فرد به نسبت نیازی که دارد، براساس شغل و خواسته ها خودش می تواند نیدرای اختصاصی داشته باشد. اصولا هیچ کس به غیر از خود شخص نمی داند که به چه چیزهایی نیاز دارد. شاید فرد نتواند به شخص دیگری بگوید که آدم کم رویی است و به همین علت در  روابط احتماعی موفق نیست. اما خود شخص می تواند با تصویرسازی صحیح که در نیدرا برای خودش می سازد آن طور که بخواهد روی  عزت نفسش کار کند.

نمونه اش  هم خودم (گرند مستر ذاکرین) من تا مقطع لیسانس طراحی صحنه خواندم و  تا اواخر دوره طراحی صحنه هم در جیب اساتید کاغذ می انداختم و همیشه از آن ها می خواستم جلوی جمع از من سوال نپرسند و  تنها دلیل این که طراحی صحنه خواندم این بود که خواهرم آن رشته را خوانده بود و می توانستیم پشت صحنه کار کنیم.

برای همین موضوع هم به این نتیجه رسیدم باید کارگردانی بخوانم تا کمی روی این مشکل کار کنم. من از شدت خجالت کشیدن کهیر می زدم و قفل می شدم.

ولی نیدرا به من کمک کرد تا بتوانم این مشکلات را  برطرف کنم و همان آدم خجالتی به دانشگاه بیهار در هند برود (جایی که نیدرا توسط اساتید آن ها پایه گذاری شده است) و برای آن ها  دوره نیدرا اجرا کند .

در نیدرا شما یاد میگیرید که برای هدف های خودتان نیدرا بسازید، طوری که تنها خودتان می توانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید. شما در تمریناتتان می فهمید کجای ذهنتان مشکل دارد و چگونه می توانید آن را درست کنید.

یاد می گیرید چه تصویرسازی بدهید و چگونه فرکانس خودتان را تغییر دهید. در عین حال که کسی رازتان را نمی داند و فقط خودتان هستید. (مگر این که صدای نیدرای خودتان را در اختیار کسی بگذارید و بگویید این نیدرای من است.) وگرنه هیچ کس متوجه اش نمی شود و دیگران فقط می بینند که یک آدم جدید جلوه کرده است ولی این که چگونه تغییر کرده است را هیچ کس متوجه نمی شود. فقط این شما بوده اید که در نیدرا را فهمیده اید باید بر چه چیزی در درونتان غلبه کنید و آن کار را انجام داده اید.

11- بهبود درد های  قدیمی و کهنه جسمی

اگر پای فردی سال ها قبل شکسته باشد، با وجود گذشت سال ها اگر در فصل سرد بیرون برود آن قسمت از پا که دچار شکستگی شده بوده است، دچار درد شدید می شود. وقتی فرد نیدرا انجام می دهد بعد از مدتی این اتفاق نمی افتد.  من (گرند مسترذاکرین) شخصا در این مورد تجربه ی جالبی داشتم، روی پای چپم دو تا عمل انجام شده است.

همیشه در زمستان ها محل بخیه ها کبود می شد و درد شدیدی داشت و بعد از یک چند جلسه نیدرا دیگر هرگز این اتفاق در فصل زمستان برایم رخ نداد.

من معتقدم که  این تغییر برای این است که کانال های انرژیتیک و مردین های آن قسمت ترمیم می شوند. نه تنها من بلکه تمام آدم هایی که نیدرا انجام داده اند، می دانند که  بعد از مدتی دردهای رادیکالی شان از بین می رود.

تنها نکته ی اصلی که در نیدرا اهمیت زیادی دارد این است که فرد حق در نظر گرفتن افکار ،اهداف، تصاویر ،عبارات منفی را ندارد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید