کاریزماتیک

کاریزماتیک چیست

کاریزماتیک

شخصیت های کاریزماتیک

علاقمندی به داشتن شخصیت کاریزماتیک به عنوان فردی دارای برش و جذبه به اوایل تمدن بشری برمی گردد.

اینکه همیشه آدم ها تحت تاثیر جذبه رییس و یا درمانگر قبیله قرار می گرفتند و آن فرد به این واسطه اجتماع خودش را اداره می کرد.

معمولا این شخصیت ها آیین ها و مناسک خاص خود را داشتند و در بسیار مواقع مقابل چشم افراد معمولی نبودند. همین امر باعث می شد افرادی که قدرت را دوست دارند احتیاج به بدست آوردن جذبه ای این چنین داشته باشند، که این موضع تا به امروز و در دنیای مدرن نیز ادامه پیدا کرده است.

بر خلاف باور خیلی از افراد، داشتن جذبه و شخصیت کاریزماتیک هیچ ارتباطی به عصبانی بودن و عصبانیت ندارد، بلکه دارای شاخصه هایی است که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

برای سهولت درک این مطلب در اینجا شخصیت کاریزماتیک را به دو بخش تقسیم کردیم.

  • شخصیت های کاریزماتیکی که در اروپا و آمریکا (غرب) نمود بیشتری دارند و دارای مشخصه های زیر هستند:
  • مجهول بودن: همیشه آنچه دارند را رو نمی کنند.
  • داشتن نقشه های متعدد: همیشه نقشه ای دارند که کسی از آن باخبر نیست.
  • شکل های ابر قهرمانی و خیرخواهانه: همیشه در امور خیریه شرکت می کنند.
  • متمایز بودن: همیشه از پوشش های خاص، رنگ و لوگوی خاصی استفاده می کنند. پوشش لباسی متفاوتی دارند. مانند مارک زاکربرگ که تی شرت هایی با یک رنگ می پوشد. حتی در نگهداری حیوان خانگی هم این تفاوت را مشاهده می کنید.
  • زبان بدن : هنگام سخنرانی تمام تلاش خود را می کنند تا کمترین رمزگشایی از زبان بدنشان بشود تا دیگران متوجه نشوند چه چیزی از ذهنشان می گذرد. معروف ترین مثال در این مورد در سخنرانی های سازمان ملل رخ می دهد که در جایگاه سخنرانی میله ای وجود دارد که مقامات دستشان را روی آن می گذارند تا هنگام سخنرانی از دست هایشان استفاده نکنند.
  • شبکه اجتماعی و بانک عاطفی: معمولا این ارتباط را با توده آدم ها و یا شخصیت های خاص برقرار می کنند که بسیار به بعد شخصیتی و محبوبیت شان کمک می کند. مثالی که در این زمینه می توانیم بزنیم، عکس معروف جشن 80 سالگی وارن بافت است که بیل گیتس کیک پخته است. شایان ذکر است که این کارها کاملا حساب شده انجام می شود اما از دید عموم و آن چیزی که می خواهند به نمایش بگذارند عادی جلوه دادن این موضوع و اینکه جزء شخصیت عادی آن ها است.
  • هویت و برند سازی: این نکته هم در شخصیت های کاریزماتیک بسیار حائز اهمیت است.

بعد از بررسی تمام این نکات متوجه این موضوع می شویم انگار در غرب همه چیز در بیرون اتفاق می افتد.

نوعی شیوه مدیریتی در غرب وجود دارد که روش مدیریت مرغابی نام دارد. وقتی روی سطح آب یک قو، مرغابی و یا اردک را نگاه کنید خیلی آرام شنا می کند اگر همان لحظه با دوربین به زیر آب نگاه کنید متوجه می شوید پاهایشان به شدت در حال فعالیت است. اما در شرق تلاطم وجود ندارد و آرام است.

  • شخصیت های کاریزماتیکی که در شرق نمود بیشتری دارند.

این موضوع را در شرق از دید یوگایی بررسی می کنیم. اندیشه عمیقی که اینجا بسیار مهم است. مدیریت منابع انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن است. در فصل اول و دوم (یاما و نیاما) فلسفه یوگا شرایط فردی و اجتماعی مدیریت هدر رفت انرژی بازگو شده است. وقتی انرژی درست مدیریت شود و نشتی نداشته باشد به آن مسیری که می خواهند، هدایتش می کنند. این مسیر اصلا رو به بیرون نیست بلکه درونی است و به مراتب روحی بر می گردد، همچنین به پرورش سیستم های عصبی، کانال ها و چاکراها کمک می کند.

در شرق اعتقاد راسخ دارند حجیم شدن به معنای بزرگ شدن نیست بلکه جرم داشتن مهم و به معنای قدرت است .

اگر می خواهید شخصیت کاریزماتیک داشته باشید باید تمرینات و اصول یاما و نیاما را به درستی انجام دهید این تمرینات خود به خود  باعث جذبه و کاریزما می شود.

نکته :

  • هر چقدر انسان ها پیچیده و دارای نشت انرژی باشند فهمیدن کسی که نشت انرژی ندارد.، برایشان بسیار سخت و غیرقابل فهم است و دچار توهم اینکه آن آدم قدرتمند است می شوند. در واقع خودشان، خودشان را ضربه فنی می کنند.
  • خردمند هیچ نیازی برای به نمایش گذاشتن ندارد.
  • آدم ها در کنار خردمند زندگی می کنند و اصول و تفکر از آن آدم یاد می گیرند و چون ایمان عملی آن خردمند را می بینند جذبه و قدرت را از آن فرد دریافت می کنند.
  • جالب این است که خردمند برای عدم نشت انرژی زندگی را ساده تر می گیرد. مثلا غذاهای سالم می خورد، موسیقی درست و فاخر می شنود ولی از دید دیگران این نوع زندگی تجملاتی و لوکس دید می شود.
  • در واقع کاریزما در شرق به معنای توسعه فردی است.

در کتاب های رشد روانشناسی عنوان شده افراد بالای سن 60 سالگی روزانه به طور ناخودآگاه زمانی را به مرور زندگی گذشته و خاطراتشان می گذرانند و اگر گذشته شما مسیری اشتباه باشد خیلی دردناک است.

رعایت کردن اصول ساده و انضباط شخصی کمک می کند به جذبه و شخصیت کاریزماتیک برسیم. اگر این کار را نکنیم دچار اتلاف انرژی می شویم. پس باید سبک زندگی را انتخاب کنیم که ما را برای رسیدن به هدفهای بزرگمان مهیا کند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید