بومادران

خواص بومادران

بومادران

با ما همراه باشید تا با گیاه بومادران بیشتر آشنا شویم.

 

نام علمی Achillea millefolium
نام سانسکریت گاندانا Gandana
نام چینی آی چی کائو I chi kao
بخش مورد استفاده برگ و سرگل
مزه و انرژی گیاه تلخ، گس، تند/ خنک
تاثیر بعد از هضم(ویپاکا) تند/ PK- ، V+ (اگر افراطی مصرف گردد)
بافت تحت تاثیر پلاسما، خون، ماهیچه
دستگاه تحت تاثیر دستگاه گردش خون، تنفسی و گوارش
خواص معرق، قابض، منعقد کنندهﻯ خون، مرهم، ضد اسپاسم
موارد تجویز سرماخوردگی، تب، ورم معده، خون دماغ، زخم معده، ورم رودهﻯ کوچک، رقیق شدن خون، خونریزی رحم، کرم کدو، آبسه
احتیاط واتای بالا
نحوهﻯ آماده سازی دم کرده (سرد یا گرم)، پودر (250 تا 500 میلی گرم)، خمیر

رویش گیاه بومادران:

بومادران یا برنجاسف از خانواده Compositae گیاهی است علفی، خودرو، ریزوم دار که دارای ساقه ای مستقیم به ارتفاع یک متر می‌باشد. بخش های مورد استفاده گیاه، سرشاخه هـای گـلدار آن است که طعم تلخ و بوی قوی دارد و در زمان گل‌دهـی در تابستان جمع آوری می گردد.

نام لاتين آن برگرفته از نام آشيل، قهرمان افسانه ه­اي يونان است. اين گياه بومي اروپا و آسيا است و تا ارتفاع 2700 متري از سطح دريا قادر به رشد كردن مي‌باشد.

ترکیبات شیمیایی بومادران:

مهم ترين مواد مـوثر موجـود در ايـن گيـاه عبارتنـد از:

گلـيكوزيـدهاي سـيانوژنيك (اكـسي لئـين)، كــولين، اســيد والريــك، اســيد فورميــك، تــانن، روغــن فــرار كامازولين، الكالوئيد (بتونيسين و استاخيدرين)، فلاونوئيد، رزين، صمغ، اسيدهاي آمينه، تركيبات پلـي فنـولي، سـزكويي تـرين، لاكتون ها، بتايين‌هـا، آشـيلين، فـسفات، نيتـرات، نمـک هـاي پتاسيم و اسيدهاي آلي است.

خواص این گیاه در طب سنتی:

گياه بومادران درپزشكي سنتي در مواردي از قبيل بندآوردن خون، اخـتلالات قاعـدگي، رفـع بواسـير، وجـود خـون در ادرار، بـي خـوابي، اخـتلالات بينـايي، رفـع التهـاب، صـرع، رفـع گاستريت هاي مزمن و حاد، آرام بخش دردهاي معده، ضد تشنج و موارد ديگري كاربرد دارد.

بومادران، دارای اثرات آنتی هموروئید و ضد تشنج بوده و دم کرده آن در سوء هاضمه همراه با نفخ و افزایش اسید معده مؤثر می‌باشد. بومادران به علت دارا بودن تانن و مواد تلخ معطر، بر روی سیستم اعصاب، قلب، درمان خستگی عمومی، ضعف قلب و بیماری های عصبی مانند: ضعف اعصاب، هیستری و صرع اثر بسزایی دارد.

بومادران، در هموروئید همراه با خونریزی و اسهال های ساده مؤثر بوده و به علت دارا بودن خاصیت مدری، در دفع سنگ کلیه نیز مؤثر واقع می گردد. این گیاه خاصیت ضد تب داشته و شیرۀ تازه یا دم کرده آن در آب یا الکل موجب التیام آسیب و زخم های پوست و ناحیه سینه در زنان می گردد.

مصارف خارجی:

اسانس بومادران در دردهای عصبی و روماتیسمی مؤثر است. Tozyo و همکـــارانش، در مطالعـــات خـــود اثـــرات ضدباکتریایی، سایتوتوکسیک، ضدسرطانی و ضـدالتهابی گیـاه بومـادران را ثابـت کردنـد.

گل تازه بومادران كه سرشار از مواد شيميايي است، براي درمان حساسيت هاي همراه با آبريزش، مانند تب يونجه استفاده مي‌شود. عصاره روغني بومادران که به رنـگ آبـي تيـره است؛ داراي اثر ضد التهاب است و به صورت پماد در درمان سرما خوردگي روي سينه ماليده مي‌شود.

در آیورودا:

بومادران، یک معرق سرد است که خواص ضد اسپاسم و قابض نیز دارد. برای رفع سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های عفونی مفید است. این گیاه به خصوص برای بیماری‌های عفونی که با تب و التهاب همراه هستند، بسیار موثر است. بومادران، جلوی خونریزی داخلی و خارجی، خونریزی شدید عادت ماهانه و درد قاعدگی را می‌گیرد. به همین دلیل برای افراد پیتایی به طور کلی خوب است و بیماری های سطحی این افراد را درمان می‌کند.

بومادران صفرا، پیتای اضافه و التهاب را از لولهﻯ گوارش زدوده و از این رو به تقویت غشای مخاطی کمک فراوان می‌کند. همچنین دارای خواص آرام بخش و مقوی اعصاب است و به شفافیت ذهنی نیز کمک می‌کند. گیاه بومادران، به همراه نعناع فلفلی یک ترکیب معرق خوب را می‌سازند. به عنوان مقوی اعصاب، بهتر است با مریم گلی ترکیب گردد.

برای رفع دل درد، بهتر است همراه بابونه مصرف گردد. آب سبزی تازه یا جوشاندهﻯ آن، شویندهﻯ خوبی برای زخم ها به خصوص برای بند آوردن خونریزی و رفع التهاب می‌باشد.

توصیه کلی: در طب گیاهی ایران، در خصوص بومادران گفتنی زیاد است. طبع بومادران در طب ایرانی گرم و خشک شناخته شده است. بومادران مرهمی عالی برای زخم های داخلی است و زخم های مری، معده و روده را به خوبی ترمیم می کند. بومادران ضد انگل است و اکثر مشکلات دستگاه گوارشی را برطرف می سازد.

چکاندن آب آن در بینی خونریزی بینی را قطع می کند. مانند بابونه و حتی بهتر از آن خون را رقیق کرده و چربی، اوره و فشارخون را کاهش می دهد. مداومت در خوردن عرق بومادران در طول ماه، عادت ماهانه را تنظیم می‌نماید. پودر بومادران به همراه رازیانه و عسل، یک ماسک عالی برای پوست صورت است که لک ها را از بین برده و پوست را روشن می‌کند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید