مزایای کلی ماساژ

مقاله مزایای ماساژ

مزایای کلی ماساژ

تاثیر و فایده‌ی آن بر سیستم عصبی:

ماساژ، یک تکنیک خاص برای تحریک و تهییج سیستم عصبی از طریق نوازش، ضربات آهسته و مالش نواحی خاصی از بدن در یک رشته یا زنجیره‌ی از قبل تعیین شده است. در این مقاله به مزایای کلی ماساژ می‌پردازیم.

مزایای کلی ماساژ چیست

سیستم گردش خون:

ماساژ، سیستم گردش خون را با شتاب‌دهی جریان خون تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عمل مانع از متسع و گشاد شدن وریدها و سیاهرگ‌ها می‌شود و آن را کنترل می‌کند، فعالیت و کارایی سیستم قلبی عروقی را افزایش داده، قابلیت انعطاف شریان‌ها، وریدها و رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد، موانع گردش خونی سالم را کاهش می‌دهد، بار وارده بر قلب را تسکین داده و فرایند سالخوردگی یا پیر شدن را آهسته می‌کند.

سیستم تنفسی:

ضربه‌ی آهسته بر سینه می‌تواند به طور غیرمستقیم برشش‌ها اثر بگذارد و تنفس را بهبود بخشد، گنجایش شش‌ را افزایش دهد، سرعت استفاده از اکسیژن را افزایش دهد و تخلیه‌ی گازهای مضر را سرعت بخشد.

سیستم گوارش:

فشار دادن و مالیدن پوست شکم جزئی از ماساژ است که می‌تواند معده و روده‌ها را به منظور بهبود هضم و جذب و تخلیه‌ تحریک کند و از یبوست و اسهال جلوگیری به عمل آورد.

کاهش استرس و اضطراب:

ماساژ باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس می‌شود و احساس آرامش و رهایی را در فرد ایجاد می‌کند.

سیستم عصبی و عضلانی:

سلف ماساژ، نه تنها عملکرد گارایی داخلی بدن را افزایش می‌دهد، بلکه در بهبود عمل تخلیه نیز مشارکت داشته و کمک می‌کند. ماساژ می‌تواند عضلات، مفاصل، تاندون‌ها و استخوان‌ها را تقویت کند و گردش خون را افزایش دهد، لذا تامین اکسیژن و تخلیه‌ی سموم را ارتقا می‌دهد. تحریک و هماهنگ‌سازی سیستم عصبی و عضلانی کنترل شده می‌تواند به رشد و بالا بردن سلامتی منجر گردد.

پوست:

ماساژ می‌تواند به طور مستقیم رشد سلول‌های پوستی را تحریک کند، عملکرد و کارایی زیرپوستی را افزایش دهد و رشد مو را تحریک کند. ماساژ سر برای رشد و نوسازی مو مفید است. رشته و توالی استسی خودماساژدهی از سر شروع می‌شود و به طرف عضوهای بالایی، سینه و شکم، کمر و پشت و عضو های پایینی می رسد.

مزایای کلی ماساژ

ماساژ سر:

ماساژ سر، جایی که نیمی از کانال‌های اصلی تنظیم‌کننده و مجاور سیستم مریدین در یک جا با هم متمرکز می‌شوند، عضوهای موثر فرد را تقویت می‌بخشند و شبکه‌ی مریدین سراسری را تنظیم می‌کند. لذا در بالا بردن انرژی، کم کردن فشار، ارتقای عملکرد قلب، طحال، شش‌ها و کلیه‌ها کمک می‌کند و به سیستم ایمنی بدن سود می‌رساند.

این نوع ماساژ برای رنگ چهره، ساختار مو و کم کردن خستگی چشم مفید است و از اختلالات گوش داخلی و مشگلات مربوط به بینی جلوگیری می‌کند.

مزایای کلی ماساژ سر

تسکین دردهای مزمن:

ماساژ به عنوان یک روش طبیعی، بدون نیاز به دارو می‌تواند به تسکین درد کمک بسزایی کند. حرکات ماساژ می‌توانند از تنش عضلاتی و فشار در مفاصل کاهش دهند همچنین با تحریک خون‌رسانی به قسمت‌های دردناک بدن، می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی و مفصلی کمک کند.

تحریک سیستم لنفاوی:

ماساژ می‌تواند به تحریک سیستم لنفاوی کمک کند و از آن برای دفع سموم و آلودگی‌های بدن استفاده کند. سیستم لنفاوی نقش مهمی در انتقال فرآیندهای زیستی و دفاعی بدن، در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها دارد.

مانند ماساژ لایمفاتیک که به طور خاص برای تحریک جریان لنفاوی انجام می‌شود. این نوع ماساژ شامل حرکات ملایم و فشارهایی که به اندازه کافی قوی نیستند، می‌باشد و می‌توانند به تسهیل جریان لنفاوی، کاهش ورم‌های لنفاوی و بهبود دفاعات بدنی کمک کند.

مزایای ماساژ

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید