سلف ماساژ

سلف ماساژ چیست

سلف ماساژ

سلف ماساژ یا ماساژ دادن خود، از جمله مقاله های کاربردی است به همین دلیل به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چگونه خود را ماساژ دهیم؟

آیا آموزش ماساژ به خود کار سختی است؟ خیر، ماساژ دادن به خود می‌تواند در التیام درد قسمت‌های گوناگون بدن تاثیرگذار باشد. شما می‌توانید بدون آن که بخواهید به یک متخصص ماساژ مراجعه کنید و هزینه زیادی بپردازید با این تکنیک‌ها پا، دست، گردن، شانه و… را در هرجایی که باشید ماساژ دهید.

یکی از آسان‌ترین روش‌های ماساژ، یادگیری سلف ماساژ یا خود‌ماساژدهی است. چگونه خود را ماساژ دهیم؟ در ادامه با اصول این نوع ماساژ آشنا می‌شوید.

اگرچه قراردادن زمانی در بین برنامه شلوغ روزانه‌تان برای ملاقات یک متخصص ماساژ درمانی می‌تواند بسیار خوب باشد اما ممکن است چنین درمانی را به دلیل مشغله روزانه نتوانید در برنامه روزانه‌تان جا دهید و یا حتی ممکن است کیف پولتان به شما این اجازه را ندهد که به طور تخصصی این موضوع را پیگیری کنید.

بسیاری افراد امکان دریافت ماساژ از مرکز خدمات ماساژ را ندارند و به همین دلیل ترجیح می دهند خودشان تا حد امکان ماساژ دهند و یا ماسورها و ماسوس هایی که می خواهند در زمان های استراحت عضلات بدن خود را ریکاوری نمایند، از تکنیک های ماساژ توسط خود فرد self massage استفاده نمایند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به جای آنکه خودتان را اذیت کنید، از تکنیک‌های آموزش ماساژ درمانی برای خودتان بهره گرفته و ماساژ تأثیرگذاری را در هر جایی که هستید برای خود به ارمغان بیاورید.

تکنیک‌ های سلف ماساژ

تکنیک‌های ماساژ دادن به خود شما را از شر گرفتگی ماهیچه و گرفتگی نقاط حساس بدن خلاص می‌کنند. بسیاری از تکنیک‌های ماساژ به کمک انگشتان، دستان و آرنج‌های شما قابل انجام است. با این حال برخی دیگر از تکنیک‌ها نیازمند ابزاری مانند توپ تنیس، غلتک فوم و … است.

چرا خود را ماساژ دهیم؟

بسیاری از افراد به دنبال درمان برای دردهایی هستند که منشأ آن‌ها سندرم درد میوفاسیال است که به سبب وجود تریگرپوینت‌ها (نقاط حساس) ایجاد می‌شوند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله علمی فیزیوتراپی چاپ شد، بیمارانی که از سندرم درد میوفاسیال رنج برده و از خودماساژ درمانی و ورزش خانگی استفاده کرده اند شاهد کاهش میزان درد بیشتری نسبت به کسانی بودند که صرفا ۶ جلسه فیزیوتراپی سنتی را تجربه کردند. خودماساژدهی علاوه بر تسکین اسپاسم و درد عضلات می‌تواند در موارد زیر نیز به شما کمک کند.

  • خارج کردن اضطراب و تنش از بدن و افزایش آرامش
  • جوان‌سازی ذهن و بدن شما
  • آرام‌سازی سیستم عصبی بدن شما
  • تحریک دستگاه لنفاوی بدن شما
  • سم‌زدایی از بدن
  • تحریک انرژی
  • بهبود گردش خون
  • روانسازی مفاصل شما
  • افزایش آگاهی ذهنی شما
  • بهبود کیفیت خواب

فواید ماساژ دادن به خود نسبت به سایر ماساژها

یاد گرفتن تکنیک‌های ماساژ دادن به خود در مقایسه با ماساژ درمانی توسط ماساژور‌ها دارای مزیت‌های زیر است:

  • هزینه بسیار کمتر نسبت به ماساژدرمانی حرفه‌ای دارد.
  • نیازمند به زمان کمتری است تا این که بخواهید از یک مرکز حرفه‌ای وقت بگیرید.
  • شما در این روش می‌توانید به نقاطی از بدن متمرکز شوید که واقعا شما را اذیت می‌کنند. در نتیجه می‌توانید فشار بیشتری را روی نقاط حساسی که از بدنتان پیدا می‌کنید، بیاورید.
  • نتایج مد نظر شما در این روش بهتر بدست می‌آید چرا که در این نوع ماساژ شما بر روی نقاطی از بدنتان که مشکل دارد متمرکز می‌شوید.
  • شما می‌توانید از خود ماساژدرمانی در هر جایی از جمله خانه، دفتر کار و یا حتی در خودرو شخصی تان بهره بگیرید.
  • علاوه بر همه موارد بالا، از این که توسط کسی که نمیشناسید لمس شوید خجالت نمی‌کشید و به مکانی که به آن آشنایی ندارید مانند اسپا یا کلینیک نمی‌روید.

۶ نکته مهم سلف ماساژ 

۱. سلف ماساژ را باید برای چند لحظه برای موارد معمولی و در نهایت تا یک الی دو دقیقه در موارد وخیم استفاده کنید.

۲. ماساژ را در نقطه مورد نظر تا دوبار در روز انجام دهید.

۳. برای خودماساژدهی باید ناحیه‌ای از بدنتان که احساس درد دارد را جستجو کنید و دقیقا نقطه‌ای که بیش از نقاط دیگر دردناک است را بیابید.

۴. فشاری که برای ماساژ می‌آورید باید زیاد باشد. از سوی دیگر، بیش از حد هم نباید فشار آورد و باید در حدی باشد که بتوانید آن را تحمل کنید. پیشنهاد می‌شود که با فشار کم شروع کنید و سپس فشار را افزایش دهید.

۵. اگر پس از ماساژ احساس درد داشتید، دفعه بعد که می‌خواهید ماساژ را انجام دهید فشار کمتری بیاورید.

۶. پس از خودماساژدهی به آرامی ناحیه مدنظر را بکشید و دراز کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

3 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید