اکسیتوسین

اُکسیتوسین چیست

اکسیتوسین

در این مقاله هورمون اکسیتوسین یا هورمون عشق را به شما معرفی می‌کنیم.

ترشح هورمون اکسیتوسین مزایای بسیار زیادی دارد که ما سعی می کنیم در این مقاله هم راجع به مزایای این هورمون و هم این که چه کارهایی باید انجام دهیم که این هورمون در بدن ما ترشح شود، صحبت کنیم.

ابتدا مسئله ی حائز اهمیت این است که شما بدانید اکسیتوسین در هیپوتالاموس ساخته می شود و در قسمت هیپوفیز وارد می شود و از آن جا در بدن پخش می شود.

مزایای تزشح هورمون اکسیتوسین:

  • ارتباط عاشقانه یکی از دلایل ترشح اکسیتوسین است؛ ارتباط بسیار عاشقانه و قوی ای که در افسانه ها از آن یاد می‌شود و این ارتباط عاشقانه وقتی به وجود می آید که اکسیتوسین ترشح می‌شود. حفظ و پایداری این ارتباط عاشقانه می تواند به پایداری ترشح هورمون کمک کند.

اکسیتوسین هورمون عشق

بنابراین هر یک از مزایای اکسیتوسین، دو طرفه است و به واسطه ی استمرار در آن کار است که سطح اکسیتوسین در خون می‌ماند.

 

  • اکسیتوسین، باعث اوج لذت جنسی می شود. در یک رابطه ی جنسی سالم، اگر زمان آن از 10 دقیقه بیشتر شود، ترشح اکسی توسین شروع می شود و اگر ترشح اکسیتوسین شروع شود، زمان رابطه و لذت جنسی بیشتر می‌شود.
  • از دیگر مزایای ترشح این هورمون میل به تولید مثل است. معمولا زوج هایی که قصد تولید مثل داردند و تحت آزمایش قرار می گیرند، متوجه می‌شوند که مقدار اکسیتوسین‌شان بالا رفته است.

بنابراین زوج هایی که به هیچ وجه میل به تولید مثل ندارند، به واسطه ی انجام کارهایی که در این مقاله ذکر شده است، می توانند سطح اکسیتوسین را بالا ببرند.

  • ضد التهاب بودن اکسیتوسین هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی، یکی از مزایای جالب آن است. اگر التهابی ذهنی یا جسمی در بدن ایجاد شود و در بدن فرد اکسیتوسین شود، این التهاب بسیار زودتر فروکش می‌کند.

مثال آن افسانه ها و فیلم و کارتن هایی است که دختر داستان به حالت خواب یا کما رفته باشد و فقط با بوسه ی معشوق است که از خواب بیدار می شود؛ یا کسانی به کما رفته اند و آن هایی که عاشق تر بوده اند و عشق ورزی در زندگی شان بیشتر بوده است، دوران کما را را زودتر سپری کرده اند و زودتر به زندگی برگشته اند.

  • کنترل و ازبین بردن طوفان سایتوکین از مزایای دیگر این هورمون است. طوفان سایتوکین توسط فعل و انفعالات داخل هر سلول و انتشار پیغام درد در سراسر بدن بعد از یک خستگی طولانی است. گاهی این درد و التهاب ناشی از خستگی در بدن آن قدر زیاد است که در بعضی آدم ها این طوفان سایتوکین که مکرر به وجود آمده منجر به مرگ آن فرد می‌شود و کسانی که این هورمون را داشته باشند، این طوفان خنثی می‌شود.

مثلا زمانی که فرد، خستگی شدید کاری داشته باشند اما بداند فردی که دوستش دارد در خانه منتظرش است. این موضوع بسیار کمک حال فرد در از بین بردن طوفان سیتوکین در بدنش می‌باشد.

  • احساس رضایتمندی در زندگی از دیگر مزایای دیگر اکسیتوسین است. وقتی فرد با برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق به یک سطح مورد قبول به رضایتمندی می‌رسد، باعث می‌شود اکسیتوسین در بدن ترشح شود.
  • احساس امنیت از مزایای ترشح این هورمون در بدن است. این احساس امنیت می‌تواند خانوادگی باشد، می‌تواند اجتماعی باشد، می‌تواند فردی باشد و به دنبال این احساس امنیت فرد می‌تواند به خانواده، جامعه، شغل و مهارت هایی که دارد و این مهارت ها درونی هستن اعتماد کند.
  • از مزایای دیگر ترشح اکسیتوسین عدم وابستگی به مواد مخدر است. تحقیقات نشان داده افرادی که سطح اکسیتوسین در بدنشان بیشتر است، به سمت وابستگی به مواد مخدر نمی‌روند و حتی ممکن است، مواد مخدر را هم تجربه کرده باشند؛ ولی هرگز به آن وابستگی نخواهند داشت.

ما در جامعه ممکن است، افرادی را ببینیم که در رابطه ی جنسی و عاشقانه ی خودشان و برای رسیدن به این سطح از ارتباط از مواد مخدر استفاده می کنند. ولی این عمل یک اشتباه است؛ اگر اکسیتوسین در بدن فرد وجود داشته باشد، در همه ی روابط جنسی یا روابط عشقی احتیاجی به استفاده از مواد مخدر نیست.

  • خاصیت دیگر اکسیتوسین ضد اضطراب بودن و ضد استرس بودن آن است. بنابراین افراد عاشق در آزمون هایشان بیشتر موفق می شوند و دلیل آن وجود اکسی توسین است که به عنوان ضد استرس عمل می‌کند.

  • از مزایای دیگرش می توان به شناخت نسبی فرد نسبت به جامعه اشاره کرد که جزو بلوغ ذهنی هر فرد است. افرادی که اکسی توسین بیشتر در بدنشان ترشح می شود زودتر از سایرین به این شناخت و به این بلوغ ذهنی می رسند.
  • ایجاد همدلی و اعتماد بین افراد. همدلی باعث پیشرفت اجتماعی می شود و از طبقه ی فخر فرد را می گذراند. کار گروهی و رسیدن به نتیجه ی مطلوب از آن مزایایی هست که از ترشح اکسی توسین به دست می آید؛ همدلی و هم سو شدن بخاطر یک هدف خاص.

جوامعی که از لحاظ روانی پیشرفت می کنند به نوعی می توان گفت سطح اکسی توسین در افراد بالا است.

  • از مزایای دیگر اکسیتوسین بهبود زخم های عاطفی است. هر کدام از انسان ها در طول زندگی شان مکررا دچار زخم های عاطفی به واسطه ی کار، شغل، خانواده و یا روابط بین فردی شان می شوند. افرادی که اکسیتوسین بیشتری ترشح می کنند، قابلیت درمان این زخم ها در وجودشان بالاتر است. افرادی که اکسیتوسین کمی در بدنشان وجود دارد، میل به سرکوب این زخم ها دارند. به مرور با سرکوب این زخم ها و عدم رسیدگی به آن ها، مشکلات بیشتر می‌شود و دردشان افزایش پیدا می‌کند.
  •  افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند، سطح اکسیتوسین در بدنشان پایین است. افرادی که سطح اکسیتوسین در بدنشان بالا است، میل به کم خوری و کم اشتهایی دارند. بنابراین افراد چاق _که در روانشناسی قسمتی از این چاقی به دلیل اختلالات اضطرابی و یا افسردگی است_ به واسطه ی ترشج هورمون اکسیتوسین می توانند بر پرخوری عصبی غلبه داشته باشند و این اختلال پرخوری را کم کم متوقف کنند.
  • اکسیتوسین، باعث کم شدن خونریزی رحم بعد از زایمان است. مادرهای عاشق لحظه ای که زایمان انجام می دهند، بهتر می توانند به شکل طبیعی جلوی خونریزی بعد از زایمان خود را بگیرند و سلامتی به مراتب در این مادرها بیشتر است.
  • ایجاد سخاوتمندی از مزایای دیگر اکسیتوسین است. کسانی که اکسیتوسین بیشتری در بدنشان ترشح می شود، از دیگران بخشنده تر و سخاوتمندتر هستند و به کارهای خیریه،  پاداش دادن، شکرگزاری و تشکر کردن بیشتر از بقیه افراد اعتقاد دارند.
  • ایجاد علاقه مندی عاطفی بین افراد نسبت به افراد دیگر، مکان ها و یا شغل از مزایای اکسیتوسین است. مثلا افرادی هستند که عاشق طبیعت و حفظ محیط زیست هستند. این افراد اکسیتوسین بیشتری نسبت به افراد عادی در بدنشان آزاد می شود. علاقه مندی عاطفی فقط به واسطه ی گفتگو به وجود نمی آید و باید حتما توسط یک هورمون ایجاد شود و بعد به واسطه ی رفتار افراد پایدار بماند. اما این که اکسیتوسین با چه اعمال روزمره ای در ارتباط است و چه کاری انجام بدهیم که این هورمون در بدن ساخته و ترشح شود؟

    طریقه ترشح اکسیتوسین: 

    1. نگهداری و بازی با حیوانات خانگی مانند: سگ، گربه یا پرندگان.
    2. بغل کردن، محبت و لمس عاطفی اعضای خانواده.
    3. بازی های عاشقانه با همسر یا پارتنر حتی بازی های ساده یا تماشای فیلم.
    4. صحبت کردن راجع به صفات خوب افرادی که دوستشان داریم.
    در کل هر آن چه که ما به آن سبک زندگی سالم می گوییم، همان چیزی است که ما را به سمت ترشح صحیح اکسیتوسین هدایت می ‌کند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید