بابونه

خواص بابونه

بابونه

جالينوس، بابونه را گياهي توصيف كـرده است كـه بـويي شـبيه میوه سـيب يـا بـه دارد. از خواص بابونه استفاده های بی شماری می شود.

نام علمی Matricaria. chamomilla
خانواده Compositae
بخش مورد استفاده  گل و گیاه 
مزه و انرژی گیاه  تلخ، تند/ خنک 
تاثیر بعد از هضم(ویپاکا)   KP-، V+ (در مقادیر زیاد) 
بافت تحت تاثیر  بپلاسما، خون، ماهیچه، مغز استخوان و بافت عصبی 
دستگاه تحت تاثیر  دستگاه تنفسی، گوارش، عصبی 
خواص  عرق، بادشکن، مقوی اعصاب، ضداسپاسم، ضد درد، قی آور 
موارد تجویز  سردرد، سوءهاضمه، مشکلات دستگاه گوارش و سیستم عصبی کودکان، قولنج، التهابات چشمی، یرقان، درد قاعدگی، قطع قاعدگی پیش از یائسگی 
احتیاط  دوز بالا قی آور است و ممکن است واتا را برانگیخته کند، به عنوان چشم شویه ممکن است ایجاد آلرژی نماید. 
نحوهﻯ آماده سازی   دم کرده (سرد و گرم)، پودر (250 میلی گرم تا یک گرم)، خمیر 

درباره گیاه بابونه

نـام انگليـسي آن Chamomile از دو كلمـه ي يونـاني  Chamosبـه معنــاي زمين و  Melosبه معناي سيب مشتق شده است، كه به همين موضوع اشاره دارد. قسمت مورد استفاده گل هاي خشك شده و بندرت گياه گل دار است.

رویش گیاه بابونه

گياه بابونه در غرب و جنوب غربي ايران و از اروپا تا شمال عراق، تركيـه و هند رويش دارد و از جمله گياهان دارویي است که در کشور ما از رویشگاه هاي طبيعي برداشت مي شود. توده هاي بومي این گياه ذخایر با ارزشي از تنوع ژنتيکي به شمار مي آیند.

خواص بابونه

كاربرد اصلي بابونه در صنايع داروسازي، آرايشي و بهداشتي مي باشد. این گیاه در طب سـنّتی بـه عنـوان:

  • تسـکین دهنـده درد
  • ضـد اسپاسـم
  • ضـد التهـاب
  • ضد تشنج

کـاربرد دارد. عصاره اين گياه در آرامش سيستم اعصاب و كاهش حملات عصبی موثر است و از آن براي تهيه كمپرس ها و درخشان كردن طبيعي موها نيز استفاده مي شود.

اثرات درمانی

در بعضـی مطالعـات کلینیکی اثر درمانی عصاره بابونه در ترمیم برخی از انواع زخـم از قبیل هموروئید گزارش شده است و همچنین در کاهش التهـاب پوسـت نیز مؤثر شناخته شده است. این گیاه داراي خواص درمانی مـدر، تعریـق آور، مقـوي معـده، بادشکن، اشتهاآور، هضم کننده غذا، صفرابر، قاعده آور و التیـام دهنده است. در پـژوهش هـایی نیـز اثـرات ضـد درد و ضـد تشنّجی گونه هاي مشابه آن بـه اثبـات رسـیده اسـت.

اسانس آن به دليل دارا بودن تركيبات موثرهاي همچون كامازولن و آلفا بيزابولول و آلفا بيزابولول آ داراي خواص درماني بسياري از جمله خصوصيات ضد ميكروبي، ضد التهابي، ضد اسپاسم و ضدعفوني كنندگي بوده و در درمان ناراحتي هاي معده و روده ها به كار ميرود .

بابونه در داروخانه ها به صورت دهانشویه، محلول خوراکی، لوسیون تقویت مو، کرم و قطرهﻯ بابونه موجود است.

 بابونه در آیورودا

دم کردهﻯ بابونه در آیورودا مانند چای یک نوشیدنی رایج با خواص دارویی بی شمار است.

  • مصرف متعادل آن برای تمام ساختارهای بدنی مفید است و به خصوص برای پیتا نوشیدنی مناسبی است. به دفع صفرا، سردردهای ناشی از مشکلات دستگاه گوارش و غلظت خون کمک می کند و قاعده آور است.
  • به عنوان یک گیاه ساتوایی متعادل کنندهﻯ عواطف است، درد عصبی را آرام و چشم را تقویت می کند. اگر اندکی زنجبیل با آن مخلوط شود یک نوشیدنی کاملا معتدل به دست می آید و جلوی خاصیت قی آوری آن نیز گرفته خواهد شد. به عنوان چشم شویه و یا ضماد جهت تسکین دردهای عصبی، استعمال خارجی دارد.
  • خواصش معتدل است و ترکیبات دارویی را نیز معتدل می کند.

بابونه در طب ایرانی

 بابونه در طب گیاهی ایران گرم و خشک محسوب می شود. بابونه خواصی مانند آسپیرین داشته و خون را رقیق می کند. بنابراین برای مقابله با غلظت خون، فشار خون و رفع تصلب شرائین عالی است.

به گفتهﻯ ابن سینا بابونه برای رفع خستگی از هر گیاهی بهتر است.

کاربرد ویژه بابونه، تسکین و مداوای سندروم روده تحریک پذیر، میگرن و اسپاسم عضلات است. همچنین از قاعده آورترین گیاهان و ضد درد و التهاب بدن است.

توصیه می شود، اگر داروهای شیمیایی رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید، بابونه را مصرف نکنید. زیرا خطر خونریزی داخلی را به همراه دارد. همچنین یک هفته پیش از عمل جراحی مصرف بابونه را قطع کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید